Ninth Legion, The

Krig:

Ninth Legion, The Köp filmen på CDON
Krig:

Handling: Detta är berättelsen om ett krig. Ett brutalt och skitigt krig. Sovjetunionens krig i Afghanistan där den obesegrade Röda Arméns tankers och helikoptrar blev besegrade av den fanatiska afghanska Mujaheddins soldater. De har fått lära sig att de är Sovjetunionens stolthet och att de måste kämpa för sitt land. Men deras land har redan avskrivit dem. De är helt oförberedda på den mardröm som väntar dem i de afghanska bergen. I desperat självförsvar och med hatet glödande i ögonen dödar de allt som rör sig. I gengäld får de själva en efter en sätta livet till i blodiga närstrider. Deras hysteriska rop efter förstärkning ekar tomma i radiosändaren. 9-kompaniet är på väg att utplånas med marken.

Regissör: Fyodor Bondarchuk
Originaltitel: 9 rota
Alternativ titel:The 9th Company
Alternativ titel:9th Legion
Ursprungsland: Ryssland, Frankrike
Fyodor Bondarchuk
Mikhail Evlanov
Aleksei Chadov

gripande krigsdrama, ganska dålig dialog men det är en händelserik film som blir betydligt intressantare eftersom den är verklighetsbaserad. stark tvåa.

Klart en av dom bästa krigsfilmerna jag sett.
Bra skådespel av alla.
Väldigt bra foto samt effketer och en grym handling som både är spännande och gripande.

Klar fyra.

Dan banan

Jag har så länge jag kan minnas sökt och sökt efter de ultimata krigsrullen.
Enligt mig själv har jag sett en hel del,
och filmer som Saving Private Ryan har alltid levt kvar i minnet.
Dock har jag inte imponerats och gripits så massivt som av The Ninth Legion.

Ingenting har kommit så nära inpå krigets intensiva moment på ett så bra sätt.
Ljudarbetet samt musikens linjer är perfektionella och lyfter scenerna till högsta klass.
Skådespelarna vändet ut och in på sig själva och visar en oerhört imponerande profil, främst tänker jag på de mest okända nanm som Artur Smolyaninov.

En film som inte fått en så märkvärdig kritik hittils, men själv är jag nära på mållös.
De tyngsta stunderna är makalösa, manuset är ren perfektion.
Knäcker nerverna, tårarna kryper allt fram.

Med stolthet delar jag ut mitt tioende betyg med fem prickar.
Personligen tycker jag att det här ställer sig högre än något annat i shangern.

Utsökt.

jacco

en av senare tidens mest underhållande krigsfilm. Har dock sina brister i det mesta förutom stridsscenerna, men rekomenderas ändå varmt. Stark trea.