Parfymen - Berättelsen om en mördare

Parfymen - Berättelsen om en mördare  Köp filmen på CDON

Handling: Jean-Baptiste Grenouille föds utan naturlig doft, men utvecklar ett övernaturligt luktsinne. Han beslutar sig för att använda sin förmåga till att skapa världens finaste parfym. Hans sökande driver honom dock till oanade handlingar.

Baserad på romanen av Patrick Süskind.

Regissör: Tom Tykwer
Originaltitel: Perfume: The Story of a Murderer
Alternativ titel:Das Parfum - Die Geschichte eines Mörders (Tyskland)
Alternativ titel:Le Parfum - histoire d'un meurtrier (Frankrike)
Ursprungsland: Frankrike, Spanien, Tyskland
Sian Thomas
Corinna Harfouch
John Hurt

Copyright Nordisk Film

Två saker som Tom Tykwer brukar lyckas bra med är det visuella och musiken. Det är exakt de två ingredienserna som fungerar mycket bra här. Musiken och bildspelet är vackert att skåda och man får till ett par starka scener. En annorlunda och vacker film, men jag har aldrig varit svag för fantasy/sagor och där i ligger problemet. Men jag gillade den ändå så det blir en stark trea, nästan svag fyra.

Nu är inte jag någon storläsare, men Patrick Süskinds roman Parfymen är min absoluta favoritbok. Den är en otroligt spännande och högst ovanlig thriller om en mycket speciell mördare. Jag har sedan tio år tillbaka hoppats få se en filmatisering, trots att den torde vara omöjlig att få till rätt.

Filmen blev ändå ett litet mästerverk och även om boken är bättre så kan jag inte tänka mig att någon filmatisering kunnat överträffa det här. Tykwer är en briljant regissör, det insåg jag redan efter Spring Lola.

Skådespelarna är av hög klass. Whishaw är perfekt som Grenouille - på många sätt som jag tänkt honom, Hurd-Wood är bländande vacker, Rickman oerhört stabil och bäst är Hoffman med sitt dukviftande.

En fantasifull och magisk resa som var härlig att uppleva igen. Stark fyra!

Den var helt okej. Den var läskig och intressant men den var ändå inte en höjdare

Ajice

En helt otrolig klassiker, boken är makalös och filmen har ändå, trots allt kommit detta mästerverk mycket nära.

Aldrig har jag sympatiserat så och förstått en mördare så som jag ändå gör i denna berättelse, magiskt så att en får gåshud. Jag kan starkt rekommendera denna film till alla (utom kanske små barn).

KarinLovisa

Seriemördare plus Tom Tykwer kan ju omöjligen misslyckas.

En ganska ojämn film med en handling fylld av orimligheter och överdrifter, ändå ganska bra fram till slutet som svävar ut totalt. Tycker inte skådespelarinsatserna var så märkvärdigsc även om både Hoffman och Whishaw övertygar emellanåt, särskilt när de interagerar, spelar mot varandra, snyggt foto och en del häftiga miljöer. Svag 3:a.

Riktigt obehaglig. Jag får kalla kårar bara jag tänker på den. Med det sagt så är den inte särskilt dålig utan välgjord. Aldrig att jag kommer se den igen iaf.

Seg berättelse som blir spännande under en halvtimme för att sedan bli seg igen.

oerhört bra film men man fick en obehaglig känsla av den. Man kan inte fatta att en person kan bli så beroende av bara en liten sak som en doft. Värd att se iaf mycket vackra bilder

Biopremiär: 2007-01-26