Hollywoodland

Hollywoodland Köp filmen på CDON
2,5

Handling: En detektiv undersöker det mystiska dödsfallet av George Reeves, mannen som spelade Stålmannen på 50-talet. Han upptäcker att Reeves hade haft en affär med frun till en studioboss.

Regissör: Allen Coulter
Dash Mihok
Brad William Henke
Molly Parker

Copyright BVI (Sweden) AB

En intressant och spännande historia. Blev dock besviken mot slutet. Får en stark tvåa.

kaj08

Snygg film med en äkta känsla av 50-60-tal. Filmen har ett lugnt tempo och har ett ganska så grått och trist dunkel över sig. Sedan hoppar handligen i tid emellanåt på ett bra sätt. Vi får följa Reeves (Ben Afflect) filmkarriär samtidigt som vi får följa Simos (Adrien Brody) som privatdetektiven som nystar i Reeves dödsfall.

Adrien Brody gör en strålande insats som den halvmisslyckade, men ändå smarta, privatdetektiven. Även övriga skådespelare är mycket skickliga förutom Ben Afflect. Jag kan inte förstå att de tagit med honom i den här filmen. Afflect är ett riktigt stolpskott, och han håller nästan på att förstöra den här filmen. Filmen innehåller dock en del roligheter med Afflect, där han i sin roll som Reeves får en del pinsamma roller. Något som passar honom utmärkt :)

Filmen kan nog av många uppfattas som lite för lång och som jag skrev tidigare så är det ett ganska lugnt tempo i den. Jag gillar ändå hur filmen är gjord, och berättelsen i sig är ganska så spännande och intressant. Om det inte varit för just valet av Ben Afflect som Reeves hade betyget kunnat bli högre än en 3-a.

Börjar lite sömningt, men tar sig allt mer och blir under andra halvan allt bättre och mer intressant. Hela filmen känns som den lyfter och jag tror det är när Brodys karaktär blir misshandlad som han och filmen förändras till det bättre.

Fin musik bidrar till stämningen och man har lyckats bra med vad man velat åstadkomma. Förutom Brody är Affleck faktiskt bra, överraskande nog, inte ofta det händer. Filmen kunde dock varit lite mer spännande och haft en lite bättre story överlag. Stark trea pga andra halvan.

cirkuscaramelli

Långtradig och ändå vimsig på något vis. Jag förstod fortfarande inte i slutet vem som var död och vem som levde, vem som var mördare och om någon var oskyldig...

Det här är en välgjord och snygg långfilmsdebut från Sopranos-regissören Allen Coulter. Skildrar skådespelaren George Reeves mystiska självmord med den duktige Adrien Brody i huvudrollen som detektiv. Överlag högklassigt och det förvånar mig att den inte ens blev nominerad till någon Oscar. Vet inte hur mycket filmen följer fakta, men historien är minst sagt intressant. Ljud och filmning är på topp, men själva handlingen känns tyvärr lite sömnig. Stark trea i betyg.

soulman85

nice film. duger att se på

Biopremiär: 2007-02-16