Guardian, The

Guardian, The Köp filmen på CDON

Handling: Tyngd av sorg efter en tragisk misslyckad räddningsaktion, får den legendariske livräddaren Ben Randall (Costner) ett uppdrag han inte vill ha – att träna upp ytbärgaraspiranter. Snart drabbar han samman med den stöddige simmarstjärnan Jake Fisher (Kutcher), som drivs av en mörk hemlighet och är mer intresserad av att slå Bens livräddningsrekord än att själv rädda liv. Men Ben ser samtidigt att Jake har vad som krävs för att bli den allra bäste.

Regissör: Andrew Davis
Sela Ward
Derek Adams
Joe Arquette

Copyright BVI (Sweden) AB

Jag fastnade omedelbart, även fast mina förväntningar innan filmen var lågt ställda. Bland det snyggaste i effektväg jag sett på senare tid och riktigt härligt amerikansk. Costner och Kutcher sköter sig utmärkt och trots att handlingen känns klyschig så har regissören åstadkommit det bästa av det man redan sett, men gjort det ännu bättre. Jag bara älskar sånt här. Solklar fyra!

Det här är en film om livräddare med Kevin Costner och Ashton Kutcher i huvudrollerna. Största delen av filmen får vi följa Jake Fischer under den hårda utbildningen och där läggs kanske för stor del av filmen som är en bit över två timmar. Scenerna från ytbärgningarna är dock grymt snygga och det stormiga havet ser kusligt realistiskt ut. På många sätt är det här en Ladder 49 till havs med ungefär samma svagheter. Det blir lite för uppenbart vad man vill säga med filmen för även om den vill gripa tag i en så lyckas det inte eftersom det känns som en enda stor reklamfilm för USA:s kustbevakning. Klyschorna är lite för många. Det blir en stark tvåa i betyg.

ronnbackmeisterJR

Visst, går att se, stundtals rätt spännande. Känns dock (naturligtvis, det är bara att läsa handlingen) som ett "God bless America, the greatest country in the world" - tema genom hela filmen. Rätt seg första halvan av filmen, blir lite bättre eftersom. Betyget stannar dock på godkänt, visst den är kanske snäppet vassare än vanliga "Gud välsigne USA" filmer såsom "Air Force One", "Armageddon" "Poseidon" blablabla med det obligatoriska jublandet med folk i något kontrollrum, alla kramas, (man tror att soldater har dött men så säger en kontrollant "Hey General, i'm picking up something on the radar" och vips så har alla klarat sig) gråter glädjetårar och flaggan hissas, allt slutar med nån medaljutdelning flaggan hissas igen nationalsången framförs osv osv osv. Ändå så är man svag för dessa filmer...

Grymma effekter ibland, helt okey skådespeleri. Godkänd film.

Mycket bra film med bra skådespelare. Den är verkligen sevärd.

Lite halv intressant tema samt Costner karaktär, men filmen badade i o-originalitet och jag suckade ljudligt när det var Cutchers tur att rädda någon, hängandes i hans hand. Hade hoppats att dem ändå hade hittat nån variant på denna omvända roller-scenen.

Christiian2

Slutet var riktigt bra och gripande, förövrigt en bra film.

en film som ja hade låga förväntingar på när ja såg den här när den kom på bio och då tyckte ja att den va jätte bra och nu 3 år senare så såg ja om filmen och nu tycker ja att den e bara bra..för mycket klyschor att det ska vara bra..en svag 3

Evenstar_92

Om jag hade tyckt om den här filmen, då hade jag haft minne från den ett år senare.

Sweet_Jenny

Ganska bra film, går att se. Gripande och lite små spännande film. Rekommenderas! Ashton Kutcher var mycket bra tyckte jag, bättre än andra filmer som han har varit med i. Hans prestation var grym i filmen.

Saren

Ashton Kutcher ar grym (och riktigt het!) i den här filmen. Och jag gillar storyn med att kämpa och offra sig för andra!

Biopremiär: 2006-10-13