Frihetens pris

Krig:

Frihetens pris Köp filmen på CDON
Krig:

Handling: Det är 1920-tal i Irland. Arbetare från landsbygden går samman och formar en frivillig gerillaarmé för att konfrontera de hänsynslösa ”Black and Tan”-patruller som skickas från Storbritannien för att hindra Irlands krav på frihet.

Damien (Cillian Murphy) överger en lovande läkarkarriär för att istället följa sin bror, Teddy (Padraic Delaney), i en farlig och våldsam kamp för självständighet.

Trots att en vapenvila kommer till stånd så bryter inbördeskrig ut och familjer som kämpat sida vid sida står nu mot varandra som fiender och deras lojalitet sätts på hårda prov.

År 2006 Guldpalmsvinnare i Cannes.

Regissör: Ken Loach

Liam Cunningham
Gerard Kearney
William Ruane

Copyright Triangel Film AB

En alldeles för seg och långtråkig film för att jag ska orka med. En självklar etta,tyvärr..

Gyfsat bra film, men grep inte tag om mig riktigt ordentligt som jag hadde hoppats på. Sedan va den lite små seg också trots att det hände saker i princip hela tiden, men va liksom lite samma, samma... får en star 2:a

Venschla

Jag gillar Cillian Murphy, han är skitbra. Filmen där emot vet jag inte riktigt om jag var så förtjust i. Det var såna här "smarta kommentarer" och meningar som blev lite överdrivna.

blue_Gbg

Tänkvärd historisk film med bra skådespelarinsatser. Stark.

Biopremiär: 2006-09-15