Feast

Feast Köp filmen på CDON
2,5

Handling: En grupp främlingar som är gäster på ett värdshus måste gå ihop och kämpa för sin överlevnad mot ett par blodtörstiga monster som har belägrat värdshuset.

Regissör: John Gulager
Josh Zuckerman
Eileen Ryan
Clu Gulager
Jason Mewes

Feast är vid första anblicken en typisk monsterfilm med ett upplägg som har använts minst en gång för många. Men bara några minuter in i filmen upptäcker jag att denna har något alldeles särskilt. Jag älskar hur karaktärerna presenteras - låt gå för att de är lite för många. Det som verkligen skiljer Feast från mängden är dock att den inte försöker vara läskig och ta sig själv på för stort allvar - man driver konstant med karaktärerna, händelseförloppet och filmen som helhet. Att den stundvis känns stereotyp blir därför ingenting som försämrar filmen - jag får minimala parodivibbar av detta. Skådespelet är dugligt, och soundtracket överraskande bra. Av och till riktigt underhållande rulle som utgör en frisk fläkt inom den här typen av filmer.
"We can still fight them. We just gotta be clever."
"Maybe we don't have to fight them at all."
"Yeah, why don't we just call 'em names?"

Feast är bland det mest originella och sjukaste jag någonsin sett, den sticker helt klart ur mängden, men gör det Feast till en bättre film?

Feast börjar, kör på och slutar helt som man INTE tänkt sig, visst, redan i början när allt brakar samman i ens förtankar så fattar man ändå prylen, men man luras ändå när slutet kommer, så det är i stort sett omöjligt att förutse filmens handling. Det är galet och väldigt, väldigt blodigt. I början presenteras karaktärerna och deras chanser att överleva i filmen - så det blir lite som ett datorspel - och vad de har för styrkor, typ. En man dyker upp i en bar där alla "hemska" människor finns och säger att något är efter honom och de kommer snart vara där. Jahopp. Vad som händer direkt efter att mannen dragit sin berättelse är högst intressant och väldigt bra.

Annars har inte Feast mycket att bjuda på, det är en blodig fest och sådana kan ju inte sluta bra, eller? Jag tyckte hursomhelst att Feast inte var en så speciell film, för det enda den sticker ut med är det oförutsägbara, annars är den rätt korkad. Alien liknande varelser som sliter människor i stycken är för stunden väldigt underhållande (ja jag är en sjuk människa) men sen när filmen är slut så tänker man inte så mycket på den.

Underhållande för stunden, blodigt, brutalt och roligt. En stark trea. Gillar ni blodiga, sjuka rullar så är det här något för er, bland slashers och splatter hamnar den här frontline - inte första plats dock - i filmhyllan.

Hook

Äckligt och roligt.

När jag såg Feast så blev jag överaskad av sin likhet till From Dusk till Dawn, för få filmer har kommit ut så har varit så bra som den. Men Feast blev över förväntan (med tanke på att det är samma manusförfattare till Saw 4) allt är ursprungslöst och det gör det hela mycket bättre och intresantare.

Precis som överiga monster filmer så är den här full av klichéer men dom görs mest för nöjets skull och man vet inte vem som överlever även om man tror sig kan gissa det.

det är blodigt, det är råt och liken är mer trovärdiga och skådespeklarnas karaktärer är mer av trovärdigt material. Feast är en fest för trogna slacher/monster film-älskare.

Sjuk och smått pervers monsterrulle. Helt klart en frisk fläkt. Stark trea!

tanya87

Härligt med en film där man kastas rätt in i handlingen - mitt i all action!

Det här är en splatterfilm och mer eller mindre så är de per definition urusla. Ibland har de dock en viss charm som i Peter Jacksons filmer, men den återfinner jag inte här. Visserligen finns det gott om komiska inslag, men det blir liksom parodi på dålig film och då blir det sällan bättre. Dessutom allmänt b-aktig och en dålig story utan någon substans över huvud taget. Gillar man filmer där sprutande blod och flygande kroppsdelar är ett självändamål ska man givetvis se det här, men jag tillhör inte den målgruppen.

Till att börja med så kändes det riktigt konstigt att Matt Damon varit med och regiserat rullen,eftersom jag aldrig tidigare sett en skräck eller komedi då han är med eller regiserar.Men en klar tvåa är den värd,den har en hel del roliga scener,konstig och inte så invecklad handling.Men helt okej skådespeleri,effekter och med ett mindre bra foto.Klar tvåa!

Dan banan

Finurligt verk av Wes.
Då stundvis oerhört skrattframkallande.
Hyffsade skådespelare, men framförallt ett genomtänkt koncept.

Skulle jhag sätta en film att representera skräckfilm i parodiväg så skulle Feast erövra den plattsen utan tvekan.

Allting fungerar utmräkt, en godkänd film - dock känns spänningen för torr.

Hook

Äckligt och roligt.

"We can still fight them. We just gotta be clever."
"Maybe we don't have to fight them at all."
"Yeah, why don't we just call 'em names?"

Feast 2 (2008)
Feast 3 (2008)