Last King of Scotland, The

Last King of Scotland, The Köp filmen på CDON
3,7

Handling: Nicholas Garrigan kommer till Uganda som entusiastisk nyutexaminerad läkare i början av 70-talet för att jobba som volontär. Efter att ha räddat livet på Idi Amin, Ugandas nyblivne president blir Nicholas snabbt utnämnd till Amins personlige läkare och kommer att bli en av dennes närmsta män.

Till en början sveps Nicholas med av Amins starka personlighet och charm men liksom resten av världen börjar han sakta förstå att Amin inte är den räddare han påstår sig vara. Bakom fasaden döljer sig en hänsynslös diktator som beordrat avrättningar av hundratusentals människor och inte skyr några medel för att behålla sin makt.

Regissör: Kevin Macdonald
Originaltitel: The Last King of Scotland
Ursprungsland: Storbritannien
Längd: 02:01, 02:01 (Kanada), 02:03 (USA)
Simon McBurney
Gillian Anderson
James McAvoy
Forest Whitaker
Kerry Washington
David Oyelowo

Copyright Twentieth Century Fox

Anspråkslös

Duglig porträttfilm av Ugandas president. Känns dock som att man bara sett en karikatyrbild av honom när filmen är slut. Hade velat se mer av Amins tankebanor och inte bråkdelar av det genom en småtrist doktors ögon. Forest är förvisso en pärla bland stenar men det räcker inte för att det ska bli riktigt bra

I mina ögon är The Last King of Scotland en ovanligt mångsidig film inom dess genre. Den är växelvis rolig, trevlig, gripande och riktigt kuslig. Forest Whitaker och James McAvoy gör strålande porträtt av Idi Amin och Nicholas Garrigan. McAvoy visar sig här vara en mycket lovande nykomling som först charmade mig som Paul Bettanys bror i Wimbledon (2004). Fastän jag visste hur alltsammans skulle sluta var jag på helspänn hela sista halvtimmen.

Visserligen blev jag smått frustrerad av Idi Amins nyckfullhet i början av filmen, men så insåg jag att det var ett strålande verktyg för att beskriva hans personlighet. The Last King of Scotland är en av de bästa politiska thrillers jag någonsin sett. Ett mästerverk i alla avseenden och utan tvekan en av 2006 bästa filmer.
"You're a child. That's what makes you so fucking scary."

kaj08

Bra skildring om Uganda och dess inre stridigheter på slutet av 70-talet. Filmen börjar som en småtrevlig berättelse om en ung läkare som beger sig till Uganda för att hjälpa till ute i en by. Filmen blir allt mer grym när den skildrar vardagen för folket i Uganda. Forest Whitaker gör en strålande insats som president för Uganda.

Välgjord film med ypperliga skådespelarinsatser. Men jag känner inget från filmen. Händelserna är bara där men i ärlighetens namn så bryr man sig inte om vad som händer.

En mycket bra film som ger en rejäl inblick i vem Idi Amin egentligen var. Skildrar en historia som inte skulle vara helt osannolik. Filmen kan verka lättsam till en början, men stämningen blir allt djupare och tyngre. Det blir en stark fyra för denna filmen. Se den!

Rauk_boy

Filmen är filmad på ett, hur ska man säga det, sjukt sätt så att man känner det som ligger och lurar långt inne i Idi Amin.

Siixten

Inte en död sekund, kuslig, trovärdig.

denna va riktigt bra..spännade och obehaglig hela tiden..bra spel av forest..vet ej dock vad han som spelar doktorn heter

fantaisha

Var i valet och kvalet om den här filmen är värd en 3:a eller 4:a i betyg, men pga att jag älskar verklighetsbaserade filmer och för att filmen faktiskt är väl genomtänkt så är den väl "Mycket bra". Det finns vissa stunder av seghet, speciellt i början men det är värt det tack vare de starka bilderna och känslorna i slutet av filmen! Vet egentligen inte om jag riktigt gillade någon skådis i filmen till 100 %, fastän jag är ett riktigt stort fan av Forest Withaker.. men då måste man väl också tänka att det är nog inte såååå jäkla lätta roller heller! ..Helt självklart en film värd att se!!

moomz

Klockren självbiografi om tyrannen Idi Amin's privata läkare. Mycket spänning och bra filmat. Lite humor på vissa ställen, men det blir aldrig "för mcyket" av något. Den är bland de bästa filmerna jag sett!

Biopremiär: 2007-01-26