Bobby

Bobby Köp filmen på CDON

Handling: Historien om lönnmordet på den amerikanska senatorn Robert F. Kennedy den 6 juni 1968. Filmen cirkulerar kring de 22 människor som befann sig på hotellet där han blev mördad.

Regissör: Emilio Estevez
Harry Belafonte
Nick Cannon
Shia LaBeouf

Copyright Scanbox

Mycket snygg och stilren film med en vackert avskalad yta. Emilio Estevez har låtit karaktärerna hamna i fokus, vilket visar sig vara mycket klokt. Fenomenalt skådespel av samtliga, även de mindre rollerna. Faktum är att rollistan är så stjärnspäckad, att jag helt missade Martin Sheen och Shia LaBeouf. Jag är enormt tacksam för alla dessa skickliga skådespelare, då de för storyn till en helt oslagbar nivå.

Att berätta sådana här parallella historier kan bli alldeles fantastiskt, men det kräver ett starkt manus - annars blir filmen lätt ofokuserad och händelselös. Och visst finns det snackiga partier i Bobby, men på det stora hela är detta en mycket intressant film där även de tämligen dåliga Elijah Wood och Lindsay Lohan lyckas göra fina insatser. Historien om Diane och William var den som berörde mig allra mest. Detta når toppen av filmer inom den här gruppen jämsides med fantastiskt fina Suburbia (2001).

Det känns för övrigt helt rätt att Estevez har valt samma tillvägagångssätt som Stephen Frears med The Queen (2006), och låtit Kennedy porträttera sig själv i form av arkivmaterial från TV. Att låta en skådespelare göra rollen skulle bli underligt. Dessutom fantastiskt soundtrack och ett flertal riktigt starka scener. Bobby är en makalös skildring av en tid då en krigstrött nation desperat längtar efter fred. Dessa tjugotvå människor råkar befinna sig på samma hotell en ödesdiger kväll, och vi får se vad som driver och plågar dem. Storslagen film som förtjänar en fyra. Estevez tredje film han själv har regisserat, och helt klart den bästa.
"Why do you want to get stoned?"
"We want to get stoned because it feels good."

Emilio Estevez är en bra skådespelare och nu när jag har sett Bobby så kan jag konstatera att han även är en duktig regissör. Bobby är en intressant film med en otrolig skådespelarensamble.
Manuset som Eztevez också ligger bakom är fylligt och underfundigt.
Lite minus är att intresset inte hela tiden var vid liv, och några långörer här och där är anledningen till att fyran uteblir. 3,5 är ett idealiskt betyg.

kaj08

Den här filmen har en mäkta imponerande roll-lista. Frågan är om det finns någon annan film som ens är i närheten av så här många kända skådespelare? De flesta gör dessutom riktigt bra insatser, vilket bara gör det gör denna film mycket sevärd. Det händer egentligen inte så mycket, men vi får följa olika personers liv under den här dagen på hotellet. Jag gillar sådana här filmer där många saker sker parallellt, och personernas ende gemensamma sak här är egentligen att de är på samma hotell.

inget mästerverk i det här men det va intressant men känes smått rörigt ibland.

Jätte bra film en ricktig syftare!

Milla86

En film jag aldrig hade hört talas om innan, trots att nästan hela Hollywoodeliten medverkar! Inledningen och slutet är dramatiskt, men resten däremellan är bara segt och något osammanhängande. Vi får möta flera olika sorters människor och personligheter, som brottas med de problem man hade på 60-talet. Filmen är något för lång, annars var den rätt okej.

Yasmin

Väldigt bra film, bra skådespelare, gillar hur filmen är uppbyggd på.

En intressant och tänkvärd film. Sättet den är uppbyggd på gillar jag. Slutet kunde inte bli bättre.. Sevärd.

Manuset som Eztevez också ligger bakom är fylligt och underfundigt.

Venschla

Skitsorglig på slutet!