Good German, The

Good German, The Köp filmen på CDON

Handling: Efter kriget befinner sig en man i Berlin, han försöker finna sin forna älskarinna. Samtidigt blir en amerikansk journalist inlurad i ett mordmysterium.

Regissör: Steven Soderbergh
Tony Curran
Megan Evanich
Nicholas Garren

Copyright Sandrew Metronome

Den Oscarsnominerade musiken gör mycket för filmens atmosfär och känsla. Efter en lite trevande inledning tycker jag det blir ganska bra faktiskt. Skådespeleriet av främst Tobey Maguire tyckte jag inte var särskilt övertygande, men det kan sägas om de flesta.

Det svartvita fotot når inte samma höga klass som de klassiska filmerna i film-noir genren som den försöker efterlikna. Antingen är det för mörkt eller för ljust och det förstör lite då det annars hade kunnat lyfta filmen ytterligare ett snäpp.

År 2006 tråkigaste film har inte mycket att bjuda på. Bra skådespelare som Cate Blanchett (jättebra), George Clooney (som vanligt) och Tobey Maguire (spindelmannen) försöker hålla "The Good German" igång, utan något annat än sitt skådespeleri. Steven Soderbergh har en tendens att alltid göra långa sega filmer om stora ämnen (Traffic till exempel) och här målar han upp ett Berlin efter krigstiden och försöker sig på en rätt ointressant berättelse om en mystisk kvinnas hemlighet. En hemlighet som inte ens i slutet - eller resten av filmen - blir det minsta intressant när den avslöjas. Det är en politisk thriller som hela tiden pushar på utan intrig, vändningar eller oförutsägbara händelser. Det är en historielektion i svart-vitt som berättas till överdrivet stark musik och slutar på ett billigt sätt lånat från "Casablanca". Nej Soderbergh, detta var verkligen inte bra. Jag hyllar dig för din vackra sci-fi remake "Solaris" och när man efter en remake gör en helt oduglig film så är det något som gått fel i karriären.

En spännande och medryckande film/noir deckare.
Det svart/vita fotot var stämningsfullt och snyggt.
Några longörer har och var kanske, men den har ändå gjort sig förtjänt av en stark trea.

Biopremiär: 2007-03-09
Filmen är svartvit