Seven-Ups - Undre världens skräck

Seven-Ups - Undre världens skräck  Köp filmen på CDON

Handling: Buddy Manucci (Roy Scheider) tillhör en grupp tuffa New York-poliser kallade "7up's". De är en specialstyrka inom NY polisen som tar sig an de tuffaste fallen. När en av deras egna blivit brutalt mördad av en gangster startar de ett eget korståg mot de skyldiga. Filmen är mest känd för att ha filmhistoriens bästa biljakt (10 min) med Hollywoods bäste stuntförare Bill Hickman bakom ratten (bl.a. Bullitt och French Connection).

År: 1973
Bill Hickman
Joe Spinell
Tony Lo Bianco
Larry Haines

En skön 70-talare med utan tvekan en av de absolut bästa biljakterna man sett. 10 minuter fart och spänning, synd att man inte kunde få en till biljakt bara. Gillar Roy Scheider och han passar bra som tuff New York-polis. Skön musik också som i många scener höjer pulsen avsevärt (t.ex. biltvätten). Det blir till slut en svag fyra.

En kombination av Bullitt och French Connection.

Många tycker nog inte att den är i klass med French Connection, men den står stadigt på egna ben. Den 10 minuter långa biljakten är värd hela filmen. Jag kan inte komma på en bättre biljakt på film som jag sett (inklusive Bullitt, French C. och originalet på Gone in 60 seconds). Bill Hickman visar här varför han var Hollywoods bäste stuntförare och det är ingen slump att han även rattade bilarna i Bullitt och FC. Scheider är rätt cool om än något återhållsam. En finfin NY-kriminalare från dess guldålder. Svag fyra i betyg är den dock värd.