De andras liv

De andras liv Köp filmen på CDON
3,8

Handling: Filmen berättar om det otäcka och stundtals komiska systemet i forna Östtyskland. Det är tidigt 80-tal, den framgångsrika manusförfattaren Georg Dreyman och hans partner den populära skådespelerskan Christa-Maria Sieland, är intellektuella stjärnor i ett socialistiskt samhälle. De tänker och agerar dock inte alltid lojalt med det politiska system de lever i. En dag blir kulturministern intresserad av Christa. Han låter en Stasi agent vid namn Wiesler avlyssna deras lägenhet och under tidens gång blir Wiesler mer och mer fascinerad av deras liv...

Regissör: Florian Henckel von Donnersmarck

Ulrich Tukur
Thomas Thieme

Copyright Sandrew Metronome

Biologen

Ägde jag en restaurang skulle den vara oansenlig eller tillochmed glåmig, men väl därinne skulle maten vara överaskande god och lämna lång eftersmak. Så är också filmen De andras liv som vid första anblicken verkar träaktig och trist som en trasig grå stridsvagn i ett dike. Och man tänker att detta kan väl inte vara nåt, men så efter en 20 minuter börjar den sakteliga och lite knyckigt vecklas ut, slutas till och vecklas ut igen på ett nytt sätt. Filmen försöker varken vara dokumentär eller spännande, och är befriande fri från klassisk hollywoodsk förpackning av dramaturgi, smink och enkla tempohöjningar. Nästintill svartvit men färgstarkare än mycket annat ger den oss en lektion i människans luriga godhet. Inte en ren femma, men 2 timmar och 17 minuter att bära med sig.

lindajjj

4+. En enormt bra film. Fascinerande, upprörande och gripande. Man riktigt häpnar över hur vansinnigt absurt det var i DDR! Och slutet är fantastiskt, bara det gör att filmen får ett extra plus.

En intressant och välspelad film som på ett bra sätt visar hur östtyskarna övervakades av Stasi. Inte SÅ bra som jag hade förväntat mig, men ändå bra och sevärd. Tyckte kanske den kunde ha slutat tidigare med ett mörkare slut, men man valde att ge lite mer svar och det fungerade också. Svag fyra.

Väldigt bra film, inte konstigt den vann en Oscar.

martin88

En välgjord och otroligt intressant film. Gripande och verklighetstroget med ett starkt manus. Riktigt bra skådespelarinsatser dessutom. Tycker att den var aningen seg och enformig vissa perioder (kunde med fördel kortats ner ca 15 min), vilket gör att betyget från min sida stannar vid en riktigt stark trea!

kali05

Filmen visar hur livet kunde vara i DDR under 80-talet när Stasi övervakade medborgarna. Vi får följa manusförfattaren Georg Dreyman och hans partner skådespelerskan Christa-Maria Sieland och se hur deras liv påverkas av Stasi.
Det är en mycket bra och gripande film.

En intressant film som var lite extra kul att se eftersom den fått så bra kritik. Jag tycker dock inte att den var så speciell- som så många andra filmer som fått bra kritik. Jag verkar inte tycka som kritikerna. Stark tvåa.

Den här filmen var bra, men kanske anigen för lång. Filmen visar hur det var att leva i Östtyskland, men det känns på nåt sätt som att detta är en ganska snäll version av sanningen. Förutom att filmen var väldigt lång, så tycker jag att den helt klart är värd en fyra.

En på flera sätt fascinerande film där intrigen och skådespeleriet sticker ut. Systemet i Tyskland på denna tid skildras väldigt bra och man blir mera och mer engagerad. Slutet är bland de bästa jag har sätt och får en att tänka till extra mycket.

De andras liv hade dock några minus. Longörerna var lite för många och tempot var väl inte precis högt, men dessa defekter påverkar inte betyget så mycket.

De andras liv är en mycket sevärd och intressant film som jag inte känner mig riktigt klar med. Bör ses!

Bra drama med eftertanke.

Biopremiär: 2006-11-10