Little Miss Sunshine

Little Miss Sunshine Köp filmen på CDON
3,8

Handling: När lilla Olive blir uttagen för att delta i en skönhetstävling för barn packar familjen väskorna och åker den tre dagar långa resan till Kalifornien i sin Volkswagen-buss. Med på resan är hennes optimistiske pappa Richard, mamma Sheryl, storebror Dwayne och inte minst hennes morbror.

Regissör: Jonathan Dayton Valerie Faris

En "stum" bror
En självmordsbenägen morbror
En knarkande, sexfixerad farfar
En målmedveten pappa
...och en helt underbar familj.
Ja, i detta Dayton-Faris sammarbete tryter fantasin inte ens för en sekund. Tragikkomik har för det mesta nästan alltid funkat på film. Tänk Woody Allen eller Huffman-succén Transamerica. Little Miss Sunshine är inget undantag, snarare ett steg ännu högre på den komiker-makabra stegen mot stjärnorna. Pluttinutt och komedi vet vi sen innan att det dock inte alltid har fungerat så bra genom åren men just den här filmen plockar ut hjärtat, slår in det i rosa, glansigt omslagningspapper och lägger det på en himmelsblå sammetskudde. Och det funkar eftersom den har en sådan realistisk och bisarr framtoning; en väldigt udda väg att lägga upp en komedi på. Skådespelarna lyckas på ett briljant sätt sammarbeta med sina karaktärer vilket lämnar mig med ett fånleende när eftertexten börjar rulla. Little Miss Sunshine är komediperfektion och likt sitt namn så är hela filmen söt som socker och varm som en solstråle i mitten av maj.

Det här är en charmig roadmovie med fullständigt lysande skådespeleri från samtliga medverkande. Trots en hel del bisarra händelser så blir det aldrig överdrivet eller fånigt, vilket annars brukar vara fallet med amerikanska komedier. Här är det en perfekt mix mellan komedi, tragik och trovärdighet. Omöjligt att lyfta fram en enda skådespelare - hela gänget gör verkligen en kanoninsats. När eftertexterna börjar rulla fylldes åtminstone jag med en skön känsla i hela kroppen. Rekommenderas varmt!

tessan81

Ett kvickt och fräscht manus som är underbar satir på samtida hysteriska värderingar som finns i samhället idag. Att få alla skruvade karaktärer samlade i en familj blir naturligtvis over the top men också fantastiskt roligt. Mycket värme och godhet i karaktärerna trots tragiska omständigheter.

Blev lite besviken på den här filmen. Kanske hade jag för höga förväntningar? Tycker själva storyn känns lite torr och tråkig. Dock har filmen några roliga glimtar. Bland annat skrattade jag för mig själv när tutan inte gick att sluta tuta. Haha. Men som sagt tycker jag inte filmen håller hela vägen.

AntonT

En väldigt bra film som utmanar de klassiska amerikanska idealen och visar att kärlek och familjeband är större än något annat. En superb skådespelarensemble ledd av Greg Kinnear och Steve Carell som båda är helt suveräna i sina roller som den överdrivet målmedvetne fadern samt den homosexuelle, självmordsbenägna morbrodern. Filmen handlar i stort sett om en roadtrip genom USA på sin väg till en skönhetstävling. På sin väg stöter familjen på flera bekymmer och det ena är mer tragikomiskt än det andra. Det som slår mig när jag reflekterar över filmen är att det är många tillfällen i filmen som är gjorde så tragikomiska att man nästan får dåligt samvete när man skrattar åt det, och det tycker jag verkligen om. Slutscenerna är så underbara att man inte kan låta bli att skratta, och leendet sitter kvar en bra bit efter att filmen är slut. En stark 4a

Jag blir glad av att se Little Miss Sunshine och jag kan se den om och om igen. Vilken underbar film, vilken underbar liten tjej och vilken totalt rubbad familj. En genialisk film!

Fantastiskt underhållande och rolig film. Skit bra skådespeleri och skön handling.

Winston

Så mycket nyttig sammhälskritik och sunda kommentarer på det mörka sidorna på Amerikas samhälle, borde bli en rörig deg...

Men hatten av för Boyle som gör det med ironi och charm

tyckte det va mer drama än komedi.mycket intressant tyckte.dock skratta ja inte lika mycket och slutet va rätt kul slut.Steve carell har ja väldigt svårt för annars.men här passa in perfa.ja alla gjorde det bra.dock så vart filmen lite seeg ibland

Cissilicious

Jag tycker detta är en väldigt mysig underhållande film. Den är väldigt speciell och oförutsägbar.

Biopremiär: 2006-11-24