Babel

Babel Köp filmen på CDON
3,6

Handling: I filmen utspelar sig tre historier i Marocko, Tunisien, Mexico och Japan. Historien börjar med en tragedi som drabbar ett gift par på semester.

Regissör: Alejandro González Iñárritu
Koji Yakusho
Adriana Barraza
Elle Fanning

Copyright Sony Pictures Releasing (Sweden) AB

Höga toppar men även djupa dalar.
Filmen blandar mästerverk och sega moment. Somliga stories är klart mer facsinerande än andra.

det va en fin film på nåt sätt men ibland så vart det väldigt tråkigt på sina ställen.men kopplingen va bra.men ville se mer av brad pitt och japanska historien mer.men tji fick ja på det.
stark trea

Desperat

Jag hade hört mycket gott om den här filmen, så den blev rakt igenom en besvikelse. Sekunden efter att filmen var slut så glömde jag bort allt. Ingenting lyckades beröra mig.

Lite konstig och i början är den riktigt rörig. Men i helhet är den riktigt bra.

En riktigt stark 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: If You Want to be Understood...Listen / Tragedy is universal / A single gunshot heard around the world. / A global disaster. / Pain is universal... But so is hope. / One shot, many kills. / Listen.

En helt klart bra film som nästan är värdig en 4 i betyg. Sättet att berätta filmen är inte nytt och visst är det spännande, men stundtals är det segt. Historien i Mexico kommer igång oerhört långsamt.
Annars tycker jag historierna är fascinerande och annorlunda, inte direkt vanliga. Bra att Pitt och Blanchett är nedtonade i sina roller. Japanska tjejen är klart bra. Även de unga grabbarna i Marocko gör sitt övertygande. Mexikanskan har den tråkigaste historien, men oj, va bra hon är i sin roll! Rätt snygg idé manusmässigt.
Snygga miljöval och stundtals rätt snyggt foto. Intressant att se mer av Tokyo än vad man är van vid.
Filmen vill verka mer intellektuell än vad den i själva verket är - visst är det t ex. snyggt med en form av symbolik eller en bokstavligen röd tråd genom filmen (bussätena, pennan Chieko skriver med, Amelias röda kläder på festen och unge pojken Yussefs röda jacka som det står Marocko på), men kopplingarna är för vaga för att imponera mer på mej.
Nej, detta hamnar inte i DVD-samlingen då detta är en film för filmnördar och kritiker. Filmen kan man definitivt se om nån gång, men jag vill det inte. Eller OM jag skulle göra det, vore det isf för den japanska historiens skull.

Trivia: Rinko Kikuchi went through a year-long audition process before finally gaining the role of Chieko. / Boubker Ait El Caid was cast as Yussef, the young Moroccan boy who mishandles the rifle, after director Alejandro González Iñárritu saw him playing soccer in the local town plaza. / Brad Pitt gave up one of the starring roles in The Departed (2006) (a film he co-produced) in order to participate in this film, as he's a longtime fan of Alejandro González Iñárritu's films.

Levish_

Vill ge denna film 3½, den räcker inte rikigt upp men är samtidigt bättre än en 3a. Fantastiskt hur alla livsöden vävs ihop, utan någon ansträninging. Gillar Pitt & Blanchett ihop, det känns trovärdigt.

Filmen var bra. Lite bättre än vad jag hade förvänta mig.

Biopremiär: 2006-10-27