Den amerikanske vännen

Den amerikanske vännen Köp filmen på CDON

Handling: Jonathan Zimmerman (Ganz), en rammakare i Hamburg, lider av en blodsjukdom och vet inte hur lång tid han har kvar att leva. Om läget försämras, kan det handla om en månad. Detta faktum uttnyttjas av Tom Ripley (Hopper) som tipsar en kontakt i maffian, som han är skyldig en tjänst, om att använda Jonathan som yrkesmördare...

Filmatisering av Patricia Highsmiths roman "En man med onda avsikter" (1974).

År: 1977
Dennis Hopper
Lisa Kreuzer
Nicholas Ray
Samuel Fuller

ganska seg men på sina ställen riktigt undehållande, verklighetstrogen och en dyster film. inte så skrämmande men med bra skådisar. stadig trea.

Klassiker av Wim Wenders (Paris, Texas) på SVT Play julen 2019. Spännande, lite långsam.

Gedigen film av Wenders med en härlig känsla genom hela filmen. Hopper och Ganz är verkligen lysande i sina roller. Musiken ackompanjerar det unika fotot väl och ger filmen ett extra lyft. Även om filmen har dessa ljuspunkter så greppar den inte tag till max och ger det där lilla extra en film behöver för bli ett mästerverk. Men absolut en underhållande film som är väl värd att se.

Hopper är utmärkt som skojaren Tom Ripley.
Filmen är välgjord och spännande. 2002 gjordes en version med John Malkovich i Huvudrollen.

En mycket gedigen film där Bruno Ganz (kanske mest känd för sitt porträtt av Hitler i Undergången) gör en mycket bra prestation som den döende rammakaren som blir rekryterad som lönnmördare. Filmen har ett ganska lungt tempo, men det tycker jag passar perfekt. Scenerna på tåget är bland mina favoriter.