Blood Diamond

Blood Diamond Köp filmen på CDON
3,8

Handling: I inbördeskrigets kaotiska Sierra Leone under 90-talet får vi möta Danny Archer (DiCaprio), en sydafrikansk legosoldat och fiskaren Solomon Vandy (Hounsou). Båda är afrikaner men deras bakgrund är så olika de kan vara, tills ödet för dem samman i en gemensam jakt på en sällsynt rosa diamant som kan förändra deras liv. Under en fängelsevistelse får Archer reda på att Solomon - som har tagits från sin familj och tvingats jobba på diamantfältet - har hittat och gömt den ovanliga råstenen. Till sin hjälp har han Maddy Bowen (Connelly), en amerikansk journalist vars idealism fått sig en törn av bekantskapen med Archer. De två männen beger sig ut på en jakt genom ogästvänliga territorier, en resa som kan rädda Solomons familj och ge Archer den andra chans han trodde han aldrig skulle få.

Regissör: Edward Zwick
Originaltitel: Blood Diamond
Leonardo DiCaprio
Jennifer Connelly
Djimon Hounsou
Arnold Vosloo

Copyright Sandrew Metronome

Härlig action och bra skådespeleri från Leonardo DiCaprio. Det som däremot brister är handlingen som är lite enkelspårig samtidigt som den levererar en "nyttig" moralkaka. I vanliga fall hatar jag moralkakor, men den här kan jag i alla fall svälja utan uppstötningar. Vi som konsumenter har faktiskt en stor makt och vi kan påverka världsläget en hel del bara genom att välja rätt varor. Samtidigt så hade det vart roligare att få se en djupare skildring av problemet och faktorerna bakom problematiken. Som popcornrulle till fredagsfilmen funkar Blood Diamond utmärkt däremot.

Den här är en utav mina favoriter. En Kraftfull, gripande och oslagbar historia med en fantastisk rollbesättning.

inte trög alls men storyn känns allt för ofta så självklar och även dialogen är lite väl förutsägbar på sina ställe. dock tycker jag DiCaprio gör en av sina bästa rollen men sin sjuka dialekt och hårda stil. en budskaps-film som når fram på den linjen men inte helt ut på linjen av att vara en så bra film.
spännande första gången man ser den och sen är de inte så mycket mer.

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning

Jag blev besviken. Denna film som länge låg på IMDb Top 250. Men visst spännande och intressant med verklighetsanknytning - dock inget jag ser om.

malinedwardsson

Mycket bra film med bra budskap. Viktigt!

alicia tellström

grymt bra film, grymma skådespelare, enormtbra historia.

en fruktansvärd film, otäck till tusen och ger mig obehagskänslor. Men den är bra. Bra action, bra skådespel. Bra, helt enkelt

Cammie

Riktigt vidrig film med skådespelare i högform. Dock känns det ibland som att filmen kommer ifrån handlingen och dessutom är det synd att det alltid måste förekomma någon typ av man-kvinna- kärlek i vareviga film. Stark 3'a.

Detta var en mycket bra film. Den hade vissa likheter med "The last king of Scotland", men jag gillade ändå denna lite bättre. I motsats till många andra "våldsfilmer" så innehöll inte denna övervåld, utan endast så mycket som behövdes för att handlingen skulle gå framåt.
Kort sagt kan jag rekommendera denna starkt.

Biopremiär: 2007-03-02