New York Waiting

New York Waiting Köp filmen på CDON
3,8

Handling: Ett romantiskt drama som följer Sidney under ett par dagar av väntan på att återförenas med den stora förlorade kärleken. På vinst och förlust har Sidney skickat en flygbiljett till Coreen i förhoppningen att hon ska möta honom i New York. Under en dag av väntan i New York träffar Sidney av en händelse Amy, som just har brutit upp från ett dåligt förhållande och bara väntar på att åka hem till San Francisco. Sidney och Amy tillbringar en dag tillsammans.

Regissör: Joachim Hedén
Judy Moss
John Trapani

Copyright Sonet Film AB

Wookad

En Lost in Translation-vind sveper in genom mitt rum när jag ser på denna mysiga romantiska dramafilm. En perfekt film att se på med flickan, en film som berör. Det enda jag kan dra av lite på är de något långa konversationerna som ibland består av rent tomprat. Annars en väldigt intressant och mysig rulle.

Social__Distortion

Här har vi en bra film. Storyn är riktigt fin. Fotot är ännu finare. och skådespeleriet är riktigt bra.. kan verkligen rekomendera denna film för er som gillar kärleksfilmer..

cirkuscaramelli

ÄNTLIGEN en film som kan visa vad sann och osnylig romans innebär. Den där känslan av att någon tycker om en, utan att man kan sätta fingret på vad det är. Kärleken liksom bara smyger sig på en och där har vi New York waiting. Bra story, fast ibland lite väl djupgående.

blue_Gbg

Mysig, lite originell. Bra!

En film som påminner en del om "Bara en natt" och "Lost in Translation". Väldigt fin och romantisk, med lugn stämning. Strålande skådespelarinsatser samt vacker musik! Svag fyra.

kalles

Den var väl inte så jäkla bra, jag känner mig lurad..
Man märker direkt att den är influerad av "Lost in Translation" och det är absolut inget fel i det, bara att i den här filmen finns det ingen konflikt.
Sen så bar skådisarna och manuset högst okej, det funkade, men var knappast dramatiskt eller speciellt romantiskt, ganska krystat på sina ställen..
Sen så kunde man ha fullständigt skippat alla återblickar och textkort, det var bara dåligt..

Social__Distortion

New York är något så originellt som ett väldigt bra kärleksdrama - utan vare sig Richard Gere eller Julia Roberts och utan sex. I New York Waiting möter vi två personer som hamnar i New York och verkligen möts, deras personligheter passar och de delar dagen av väntan tillsammans. Sidney som ska försöka få tillbaks sin gamla flickvän är där för att förhoppningsvis möta henna i Empire State Bulding och Amy är där för hennes kille som hon just lämnat. De hittar varandra och lite kärlek blomstrar mellan dem, men Sidneys mål är Colleen - hans gamla flamma som han inte vill släppa taget om. Sidneys tillbakablickar på deras förhållande låter oss lära mer om Sidney och hans tillstånd, hans kärlek till Colleen som han inte vill släppa, det är snyggt i svart-vitt utan att det blir krångligt - snarare högintressant och fint.

New York Waiting är en fruktansvärt mysig film som man lätt släpper in från kylan med öppna armar. Djupa konversationer som egentligen, för oss, inte handlar om någonting alls, om man inte försöker förstå hur de två personerna fungerar. Dialogen är full av verklighet, utan skumma samtalsämnen och sex, mer frågor om livet, kärleken och att hitta den rätta. Det är just dialogerna som tar upp mycket plats i filmnen, vilket knappast gör den trist, för det bjuds på en del ögongodis också. New York på kvällen är väldigt vacker med allt ljus och all rörelse - som sagt för den tankarna till Lost In Translation och känslan jag fick när jag såg den var närmast påtaglig i New York Waiting. Nu efteråt surrar mitt huvud av tankar som bollas fram och tillbaka, inte pga missförstånd, men av överraskningen att den var så himla bra. Knuten i magen är fortfarande svår att släppa och jag var inte beredd på att få avnjuta ett sådant mästerverk. Musik och foto sätter print i kroppen och är nästan orgasmisk - med all rätt då det var så förbannat snyggt, passande och med den rätta känslan.

New York Waiting är ju en svensk film inspelad i USA med amerikanska skådisar, fast svenskt crew. Därför blev överraskningen extra stor då jag förväntade mig ett ganska mörkt kärleksdrama med ett och annat dödsfall mot slutet. Men icke, jag fick uppleva total njutning som känns ända in i benmärgen. Detta är verkligen rekommenderat om du gillar ovanliga kärleksfilmer utan det där tuta och köra konceptet som det oftast handlar om. Nu snackar vi lågmält med lite eftertänksamhet och självklart en stor kaka kärlek som gärna stannar kvar...

Ljud/Musik: 5 - Både amerikanskt och svenskt, lugnt med akustiskt och vacker sång.
Manus/Handling: 3 - Inget direkt nytt men den sätter sig med sin sköna dialog och det bra slutet.
Skådespelare: 4 - Chris Stewart och Annie Woods är fantastiska och trovärdiga i sina roller.
Effekter/Foto: 5 - Fotot sätter sig snabbt och höjer ett ögonbryn eller två.. Många gånger.
Filmlängd: 3 - Som det är med många filmer: Man kan inte få allt.

Ibland hamnar filmen i trista luckor och stannar kvar där länge. Men detta är trots att filmen inte är perfekt den bästa kärleksfilmen jag sett. Det blir en stark fyra, inget mästerverk men verkligen något att prioritera.

Wookad

Biopremiär: 2006-08-25