Råttatouille

Råttatouille Köp filmen på CDON

Handling: Råttan Remy drömmer om att bli mästerkock. Hans passion för matlagning gör att hela hans familj av misstag förflyttas från den franska landsbyggden till Paris kloaker. Ett idealiskt ställe tycker Remy, eftersom det ligger precis under en stjärnrestaurang som ägs av Remys kulinariske hjälte, Auguste Gusteau. När så Remy hjälper till att skapa en soppa som får fantastisk betyg bland världens främsta matkretiker, sätter han igång ett förlopp som åstakommer både förvirring och förödelse i hela staden, men som gör att han uppnår det omöjliga och får möjlighet att använda sin talang.

Regissör: Brad Bird

Anders Ahlbom
Göran Engman

Copyright Pixar

tessan81

Vansinnigt snygg animerad film. Story-mässigt bjuds man inte på några nyheter, det är förutsägbart, sentimentalt och rart, men mycket underhållande. Att få följa händelserna ur en råttas perspektiv ger en hel del fartfyllda scener både på golv- och taknivå. (Och allt där emellan.)

En stark 3 + som film & i sin egen genre.

Taglines: Dinner is served... Summer 2007. / He's dying to become a chef. / A comedy with great taste. / Everyone can cook!

Låg 20071107 på 89/250 plats på IMDb-Topplistan, vilket jag inte riktigt riktigt kan hålla med om - och då är jag snäll. Njae, en stark 3 är vad filmen rättmätigt förtjänar efter de högt ställda förväntningarna efter ALL supermegapositiv kritik filmen fått. En av anledningarna till att jag "sänker" filmen är detta: "De där riktiga skratten bjuder den dock inte på, utan den är mer småcharmig."// Goliatbagge. Jag håller med honom så klart - ett minus för filmen. För att fortsätta med citatet: "Pulls the most out of an okay story." säger en medlem på IMDb, vilket också säger en del om filmen. Sedan alla dessa moralkakor som Pixar överöser oss, som Sophie också nämner i sin betygskommentar - nej, tack! Så amerikanskt och överdrivet och pluttinuttigt. Sen att Linguini inte bara är bortkommen, fumlig, nervös så till den milda grad retar mig som vuxen tittare, men han är ju vid ett par tillfällen snudd på idiotdum (i huvudet dvs.). För mycket. Filmen är klart charmig och skiiitbra rent utsagt animationsmässigt - se bara på en av triviarna här nedan där de nämner rendering i dator *! Men ytterligare en nackdel är att de tycks vilja produicera längre och längre såna här barninriktad underhållning - filmen är 1:54 H lång - definitivt too much. Kill your darlings, tack! Coolt och kul att de inte hade bara superkändisar som röster i denna film - ett stort plus (mindre kända skådisar kan också, här riktigt bra, plus att jag blir trött på kändishysterin där bar de hetaste får de få jobb som finns). Kul med symboliken som finns instoppad i filmen lite här och var (t ex. Anton Ekos rum/hus/arbetsplats **). Hamnar nog dock i DVD-samlingen för rätt pris så småningom.

Trivia: ** The room that Anton Ego writes his review in is shaped like a coffin; in addition the back of his typewriter resembles a skull face - appropriate, because he writes "killer" reviews. / * Remy has 1.15 million hairs rendered, whereas Colette has 115 thousand hairs rendered. An average person has about 110 thousand hairs. / The bad guy in this movie is Skinner, who tries to put Remy in a Box. In fact, behavioral psychologist B.F. Skinner was known for the "Skinner Box", where rats were placed and trained to push a button for food.

DuskBringer

Det här är mycket bra! Råttatouille gav mej verkligen en skön filmupplevelse med sina fantastiskt väl framställda animationer och pittoreska miljöskildringar av staden Paris. Råttatouille är mysig! Det är ett bra ord. Man myser när man ser den. Röstskådespelarna bidrar i mångt och mycket till detta, men i slutändan är det ändå Pixars näsa för grym animation som svingar upp filmen till en fyra. Se den.

En helt perfekt animerad film som underhåller alla oavsett ålder. Älskar verkligen musiken och de franska miljöerna. Mysig toppfilm värd stark fyra!

En ovanligt snyggt animerad familjefilm. Mycket mer än så tycker jag inte att detta är. Handlingen är hyfsad, men slutet är ganska trist.
Räcker till en 3:a.

IWantItThatWay

En superbra film som passar hela familjen! Väldigt rolig och spännande och den har ett riktigt bra budskap! Jag gillar att det finns så många roliga karaktärer! Ett plus för miljön!

En riktigt snyggt animerad film med välskrivet manus. Historien och karaktärerna kommer mig dock inte helt in på livet och så kan jag inte hjälpa att känna att sättet råttan kontrollerar kocken på är lite långsökt.

Fluffytush

Jätte rolig och mysig film.

Blev helt förälskad i denna Pixar film, så sjukt snyggt animerat och underbar charmig berättelse.

bananasplit_96

Det här är i sanning en annorlunda film! Framförallt är temat - mat och matlagning - annorlunda. Och att huvudrollsinnehavaren är en råtta. Filmen är riktigt snyggt animerad, och man blir inspirerad av all matlagning. Dessutom är det ett bra budskap, att man ska våga följa sina drömmar. En solklar fyra!

Biopremiär: 2007-10-19
Filmen är animerad