Lumparkompisar

Handling: Efter att förlorat sitt jobb, sin bil, sin lägenhet och sin flickvän inom loppet av tre timmar bestämmer sig John Winger för att göra något drastiskt. Han tar därför värvning.

År: 1981
P.J. Soles
Warren Oates
Harold Ramis
Bill Murray

jag tycker början var otroligt seg och att den grepp efter allt för många lätta skämt. men sen mot slutet fick den upp farten och blir lite underhållande. Murray känns som hela filmen och han sköter sig bra.

Ibland en mycket rolig rulle. Bill Murray gjorde med denna rulle sitt genombrott. John Candy var skön som Ox. Vad hette skådisen som spelade korkskallen?, han som trodde att man blev tvångsinkallad till lumpen?
Han var i alla fall väldigt rolig i några scener.

"Nästan inget särskilt med filmen, eller jo, Bill Murray såklart"

Bill Murray är alltid rolig i sina roller, det är en naturlig humor som får en att börja le så fort man ser honom, och drar han till med ett skämt så är det kört. Han har faktiskt en rätt så udda humor som kan vara så svår att förstå, för mig är det dock inga problem, och då funkar verkligen "Stripes" som komedi. Det är ju en Ivan Reitman och lite Harold Ramis film, så som sig bör urartar filmen mot slutet, ungefär som i "Deltagänget".

Jag tänker på att detta är en komedi, inget mästerverk överhuvudtaget, bara en väldigt underhållande komedi, och om Murray är med så blir betyget välförtjänt. Det är kul att det urartar mot slutet, för det förstör inte filmen, det är tvärtom vågat och bra. Filmen tenderar att bli lite småtrist och larvig vid vissa tillfällen, men de är inte många.

John Candy, Harold Ramis och Bill Murray gör alla tre ett väldigt bra jobb, för de kan dessa komedier.

Ljud/Musik: 3
Manus/Handling: 3
Skådespelare: 4
Effekter/Foto: 3
Filmlängd: 3

Jag ger "Lumparkompisar" en stark trea. En riktigt bra film.. Som kunde bli lite mer, men av vad vet jag inte.

inzomnia

detta är en helt ok rulle att sitta o se en dag när man inte känner för att använda hjärnan för mycket. Kul film med Bill Murray i rollen som kaxig tuffing som är mjuk innuti, precis som han brukar:)

S16F

Bra underhållning genom hela filmen.
Det var länge sen jag såg den men jag kommer ihåg den som en helt okej komedi.

Den börjar bra men mattar tyvärr av mot slutet.

cineasten89

en helkul komedi! dock har bill murray gjort bättre ifrån sig. gillade honom bäst i måndag hela veckan och lost in translation - men denna är ingen dum film, tvärtomt!