Hålet

Hålet Köp filmen på CDON
4,0

Handling: I väntan på rättegången där han står åtalad för mordförsök på sin fru, blir Claude Gaspard förflyttad från sin gamla fängelsecell till en ny. Där visar det sig att hans fyra nya cellkamrater är mitt uppe i att planera ett flyktförsök...

År: 1960
Regissör: Jacques Becker
Originaltitel: Le Trou
Alternativ titel:The Hole (Italien)
Alternativ titel:The Night Watch (Italien)
Ursprungsland: Frankrike, Italien

Raymond Meunier
Michel Constantin

Copyright Cinédis

-4/5
Spännande och bra längd. Är ej så säker på att jag gillar slutet. Därmed ingenting sagt.
På flera topplistor, klassiker.

Styrkan i filmen är att allt är oerhört realistiskt genomfört, detta givetvis tack vare att flera av fångarna som det handlar om var med under inspelningen. De såg till att allt såg ut precis som i verkligheten, en av dem har t.o.m. en av huvudrollerna. Man går inte alls in på djupet när det gäller karaktärerna, deras bakgrund eller varför de sitter där, förutom den ene av dem, han som är "utbölingen". Vissa imponerande scener bjuds man på, t.ex. där man gräver sig ur cellen (en fyra minuters tagning). Mycket bra film i genren, en klassiker. Regissören dog av en hjärtattack endast två veckor efter sista inspelningsdagen.

En mycket bra och väldigt välgjord fängelsefilm som baseras på en verklig händelse. Skickligt berättad, snyggt filmad, välspelad trots att de flesta är amatörer och mycket stämningsfull. En pärla som borde ses av fler.

Filmen är svartvit