New Rose Hotel

New Rose Hotel Köp filmen på CDON
2,0

Handling: I en nära framtid domineras världen av enorma multinationella företag, zaibatsus, som konkurrerar stenhårt om vilket av dem som har de bästa resurserna. En sådan resurs är forskargenier och filmen handlar om tre småbrottslingar som med alla tillåtna och otillåtna medel försöker övertala en briljant forskare att gå över från en zaibatsu till en annan. Men vem kan lita på vem och är saker alltid vad de tycks vara?

År: 1998
Phil Neilson
Ryuichi Sakamoto
Victor Argo

Rymdis

När litterära verk ska filmatiseras brukar det vara vanligt att filmmakarna tvingas skära bort så mycket av handlingen att fansen blir besvikna. Här har motsatt problem varit aktuellt; man har försökt göra en långfilm av en novell som är 10-20 pocketsidor lång (vad jag minns). Viss utfyllnad krävs alltså, och lösningen blev den förmodligen sämsta möjliga: Först kör man igenom hela handlingen, sen består slutscenerna i att huvudpersonen tänker igenom vad som hänt. Vi får alltså se samma (halvtråkiga) film två gånger!

Dessutom har regissören inte litat på att kunna hålla publikens intresse vid liv bara med själva intrigen, utan låter alla dialoger "råka" utspela sig framför porrfilmsinspelningar (viss överdrift, men ni förstår nog vad jag menar).

Det enda som gör att jag ger filmen en tvåa istället för en etta är att delar av den geniala originalhistorien ibland glimtar förbi i dialogerna.