Miracle Worker, The

Miracle Worker, The Köp filmen på CDON

Handling: Hellen Keller var döv, blind och stum redan som liten. Frustrerad av sin isolering får hon raserianfall som hennes föräldrar inte vet hur de ska hantera. I ett desperat försök att lösa situationen anlitar de Annie Sullivan.

År: 2000
Regissör: Nadia Tass
Originaltitel: The Miracle Worker
Hallie Kate Eisenberg
Alison Elliott
David Strathairn
Lucas Black
Kate Greenhouse

The Miracle Worker är en berörande film som för tankarna till Wild Child (2001). Precis som den är detta en film om en kvinnas envisa kamp för att hjälpa ett barn som alla andra har gett upp hoppet om. Känslorna flödar och filmen gör ett bestående intryck. Skådespelet är dock inget vidare, men det vägs upp av det fina soundtracket och den oerhört starka avrundningen där nyckelscenen är en direkt referens till den verkliga historien. Något ojämn plot som tyvärr ägnar mer tid åt att skildra hur Helen lär sig att äta med bestick än hur hon lär sig stava, vilket resulterar i att den fantastiska historien inte riktigt kommer till sin rätt. Just därför är detta inte den idealiska filmen om Helen Keller - jag skulle vilja se Miraklet (1962).
"She knows so many words. If only she knew how to use them."

nä en ganska berörande story men själva sättet som filmen framförs på är uselt alla vuxna skådisar är dåliga och filmens hel het slutar på en svag tvåa.

Sweet_Jenny

Nja, jag vet inte. Jag blev lite besviken på att filmen inte var som jag hade tänkt mig. Borde ha varit bättre, och det hade man kunnat.. längre längd på filmen kanske? Själva historien om Helen Keller är gulligt men det finns ju andra filmer om henne också som jag vill se.. En slutsats då, ja.. en 3:a.