Exit

Exit Köp filmen på CDON

Handling: Thomas Skeppshult är en man som har allt – han har byggt upp en stor förmögenhet med sitt riskkaptialbolag, han har en fantastisk villa där han lever med familjen som älskar honom. Men allting förändras när Thomas kollega, och delägaren i bolaget, hittas brutalt mördad i sin våning. Ett avtal säger att vid den ena ägarens död tillfaller hela företaget den andra, vilket är Thomas… När sedan hans fingeravtryck hittas på mordvapnet drivs han på flykt – undan lagen och undan rösten från andra sidan graven som säger att han står på tur.

Regissör: Peter Lindmark
Kristina Törnqvist
Kirsti Torhaug
Johan Rabaeus

Kristoffer

Mads Mikkelsen visar här prov på vilken skicklig skådespelare han verkligen är och visst måste jag erkänna att det var kul att höra honom snacka svenska som närmast påminde om en som pratar i onycktert tillstånd.

Själva handlingen var okej, men inte bättre än så och jag tyckte inte att det efter ett tag kändes att det fanns någon huvudmening till filmen. Värt att tillägga är att jag dessutom inte kände att filmen hade nån balans och kändes inte alltid genomtänkt.

Kul att se Samuel Fröler som bad guy. Annars är det ganska mediokert.

Inte en av de bättre svenska filmer jag har sett..
Slutet gjorde mig förvirrad så jag ger inte den här filmenmer än en tvåa.

Ingen vidare bra film.. storyn kändes ganska ointressant. Går att kolla på, men inget jag ser om.

En 2+ som film & i sin egen genre.

Tagline: -

En ok film som räcker med att ses en gång trots en bra Mikkelsen i huvudrollen som försöker prata svenska och gör det rätt bra även om det låter lite roligt.
Filmen har problem. Den försöker gå utanför de klassiska, typiska ramarna för hur man gör svensk (drama) film. Men d blir för mycket blandning mellan svenskt, pratigt drama och amerikansk ogenomtänkt action.
Vad jag verkligen, å andra sidan, gillar med filmen, är dels de coola danska "beskyddar"-vännerna som Thomas (Mikkelsen) tar kontakt med. Dels att se Samuel Fröhler i en roll så långt från något som han tidigare har gestaltat - en hemsk, råbarkad och totalt samvetslös bad guy (!). Kul då man upptäckte vem han var och vilken annorlunda roll han tagit/fått. Lite coolt och kult.
Musiken är ok (soundtracket), framförd av Ana Johnson samt skriven av densamma samt Dilba, med låten Exception.
Filmen hamnar EJ i min DVD-samling, men är faktiskt definitivt värd att se en gång, kanske en regnig och händelselös helgdag. Slutet är inte sååå förutsägbart, vilket producenterna och manusförfattaren ska ha cred för.

Trivia: -

vippkort

Intressant film faktiskt, Som Kristofer påpekar så lät det lite skumt när Mikkelsen talar svenska, men man fattar ju iaf vad han säger.
Detta är dock ingen film som man kan slötitta på. Det var mycket fakta som man måste hålla reda på för att hänga med.
Fröler var intressant. Hans figur är ju ganska långt ifrån Skärgårdsdoktorn om man säger så...

Draculea

Mads Mikkelsen är utmärkt som Thomas asså så superbra skådespelare han har verkligen talang <3 Och när han pratade svenska lät det roligt fast ,jag skulle inte kunna höra att han var dnask när han pratar på det sättet faktiskt! (L) Annars så var Alexander Skarsgård exceptionellt bra som han kompanjon <3 Fast det va så synd om honom när han tvingades av Thomas att hämta det där videobandet som han ville han..som han grät dety va så sorgligt! Och annars så var Samuel Fröhler annorlunda har aldrig sett han som en on människa förrut det gjorde han också bra! <3 Jag gillar denna actionfilmen starkt! Verkligen sevärd !! Rekommenderas starkt och Låten "Exception" Med Ana Johnsson är bara så perfect titellåt till filmen! (L)

Kristoffer