Paris, Texas

Paris, Texas Köp filmen på CDON
3,8

Handling: Travis vandrar från öknen in i en bar, äter lite is och däckar. Han vägrar att prata, men genom en lapp med ett telefonnummer får byns läkare tag på hans bror. Travis har varit borta i 4 år, hans son är snart 8 och hans fru är borta...

År: 1984

Nastassja Kinski
Dean Stockwell
Hunter Carson
Aurore Clément

Jag blev helt förundrad av filmen, den berörde på så många plan och var så vacker! Till en början väckte den egentligen mest obehag ifrån den sargade mannens uppsyn, men sen när man fick veta vad som låg bakom så blev jag istället riktigt berörd. Så här ska film vara!

De första 90 minuterna är det en fyra i betyg, men sedan dalar det neråt. Engagemanget tynar delvis bort och beyget stannar på en trea.

Jojje

Denna film talade direkt till hjärtat hos mig. Filmen är lite långsam, konstnärligt gjord, lite djup och en lite "svår" film kanske. Men med "svår" menar jag att den är det på ett postivt sätt. Regissören Wim Wenders har haft modet att berätta en egentligen rörande historia, utan att flörta allt för mycket med biopubliken och tittarna. Det var som sagt modigt gjort. Och det lyckades, för filmen är en cinematorisk fullträff!

Sådana här bra och klassiska filmer görs det bara ibland. Skådespelarna är fantastiskt bra, bra foto, bra musik och ett trovärdigt manus. Ibland finns det fina i det lilla, i livet, vilket den här filmen förmedlar på ett stillsamt, lågmält och på ett väldigt moget sätt.

En mycket känslosam film med ett otroligt foto, bra skådespelarprestationer och en unik atmosfär som byggs upp av Wim Wenders. Kanske lite för långsam för vissa, men jag blev helt indragen i filmen och vad den byggde upp.