28 veckor senare

28 veckor senare Köp filmen på CDON

Handling: 28 veckor efter att vredesepidemin börjat. Den brittiska ön är helt folktom, och det finns inga levande människor kvar. USA åker dit för att få fart på allt ingen, men någonting går snett.

Regissör: Juan Carlos Fresnadillo

Jane Thorne
Raymond Waring
Stewart Alexander

Copyright Twentieth Century Fox

I sann härlig modern zombieanda lyser den upp den ofta uttjatade genren och är en av de bästa zombiefilmerna som gjorts. I samma klass som första Resident Evil och remaken av Dawn of the Dead. Bättre än alla Romeros trista uppföljare och bättre än sin egen föregångare. Det här är häftigt rent ut sagt. Missa inte!

Det här är Juan Carlos Fresnadillos andra långfilm och jag tycker att han fortsätter att imponera även om det här, i mina ögon, är en totalt onödig uppföljare till en av de bästa zombiefilmerna genom tiderna 28 dagar senare. Hade i förväg inga förväntningar överhuvudtaget på den här filmen och återigen bevisas det att det är rätt inställning att gå in med. Faktiskt överraskande bra på flera sätt, men framför allt gillar jag att den inte är så förbannat konventionell utan vågar bryta mot typiska filmklyschor, bl.a. genom hur huvudkaraktärerna behandlas. Inledningen är utan tvivel bäst, medan den blir mer och mer enformig ju längre den lider och mot slutet så är nästan allt nytänkande borta. Synd. En svag trea blir betyget.

Gemma68

Den är nästan lika skrämmande som 28 dagar senare. Denna är nästan bättre som film. Fast slutet är mer skrämmande än den förra filmens slut.

En 3+ som film & som underhållning, men en -4 i sin egen genre.

Det enda egentliga negativa med filmen var att slutet var lite av en besvikelse.

Mycket bra film om ett virus som drabbar jorden.

Linniz

Handling: -
Oförutsägbar: +
Regi: Juan Carlos Fresnadillo -
Skådespelare: Robert Carlyle +
Unik: +

Nienna

Efter att ha sett den här filmen var jag mest irriterad över den tid jag spillt på den som jag kunde ha ägnat åt något vettigt istället. Det känns som om man försöker överträffa andra zombie-filmer genom att erbjuda en vettig handling, dessvärre misslyckas man och filmen blir bara långtråkig och meningslös.

Hadde förväntat mig mer av den här filmen, den va inte lika bra som 28 dagar senare. Blev faktiskt rätt beviken, trodde att den här skulle vara snäppet bättre. Får en 2:a då den ändå är godkänd

Bättre än ettan. Väldigt tragiskt och hemsk på sina platser.Stort plus att Robert Carlyle är med (Spelade Hitler). Intressant att 2an har bättre stjärnor än 1an.

Biopremiär: 2007-09-07

28 dagar senare (2002)