Dark, The

Dark, The Köp filmen på CDON
2,3

Handling: Adele tar med sin dotter Sarah till den walesiska kusten för att hälsa på hennes pappa, men Sarah sticker iväg längs stranden och försvinner. Hon tros vara drunknad!

Kort därpå dyker en annan liten flicka plötsligt upp. Vem är hon? Vad vill hon? Historien om en landägare som för 60 år sedan anordnade ett fruktansvärt massjälvmord tillsammans med sina bröder når föräldrarna och inom kort följer även svaren på alla frågor..

Regissör: John Fawcett
Originaltitel: The Dark
Ursprungsland: Tyskland, Storbritannien
Ingår i tema: Spöken

Sean Bean
Maria Bello
Sophie Stuckey
Abigail Stone

Det här var bara tråkigt. Långtråkigt med stort L. Gav den en chans, men den blev aldrig spännande trots förväntasfull handling. En etta, kan inte bli något annat för mig.

Dan banan

Medioker rysare med en atmosfär som torkas ut ju längre in i filmen vi kommer.
Handlingen duger, men konceptet är obekvämt patetiskt.
Skådespelarna sköter sitt, och ljudet/fotot ligger det inget slarv bakom.
Dock lyckas aldrig kännslan gripa sitt tag.

En syntetrisk film som inte ställer sig över mängden.

miox

en sofft film mycket bra handling i filmen en sark 4 får den av mig

The Dark är ett riktigt bottennapp. Historien är underlig och magstark på gränsen till outhärdlig. Jag stör mig väldigt mycket på att filmen är så pass ologisk. När dottern har försvunnit tillbringar Adelle sin tid med att forska om massmord och undersöka mystiska ljud. En förälder gör allt för sitt barn, säger hon, men i själva verket gör hon knappt någonting. Föräldrarna framställs som skrämmande känslokalla. De enda skådespelarna som faktiskt var bra var Sean Bean och Abigail Stone som Ebrill. Maria Bello var stel och faktiskt riktigt dålig. Noll inlevelse och hon verkade mest uttråkad.

Jag måste dock medge att filmen har ett par riktigt kusliga scener. I stort sett alla scener med fåren, Adelles första glimt av den främmande flickan i slakthuset och människorna vid klippan. Snyggt och rätt intressant. Det som verkligen dödade filmen för mig var den sista halvtimmen då filmen verkligen spårade ur och slängde in ett par ogenomtänkta twister. Svag tvåa.
"I didn't jump. My mother did. And my father. But I couldn't."

Sky_Pirate

Trots att B-skräckisar oftast inte är någon höjdare så fortsätter jag att hyra dem. Oftast är de riktigt usla. Ibland är de helt okej. Och ibland är dem bra.
The dark tillhör den sista kategorin. Filmen översteg mina förväntningar, även om den helt spårade ur den sista kvarten. Ett stort plus till Sean Bean, som förgyllde filmen då de övriga skådespelarna var ganska färglösa.

En väldigt rörig skräckis som aldrig riktigt bjuder på något speciellt. Det är mest mystiskt och suggestivt utan att något verkligen händer. Slutet rör till ordentligt, men The Dark var bättre än jag förväntat mig. En svag tvåa blir det, inte alls godkänt och inte min typ av film.

Ruskigt snyggt rysarmästerverk som vinner på att den känns så ond. Även om det finns likheter med många andra filmer så är det ändå lite originellt och slutet håller ovanligt hög standard. Skulle vara kul med en uppföljare.