Borat

Borat Köp filmen på CDON

Handling: Borat Sagdiyev, tv-ankare och Kazakstans sjätte kändaste personlighet, åker till USA för att undersöka vad hans land har att lära av världens mest fantastiska nation. Med ett dokumentärteam i hälarna blir han istället mer intresserad av att lokalisera och gifta sig med Pamela Anderson.

Regissör: Larry Charles
Originaltitel: Borat: Cultural Learnings Of America For Make Benefit Glorious Nation Of Kazakhstan
Sacha Baron Cohen
Pamela Anderson
Ken Davitian

Copyright Twentieth Century Fox

Fruktansvärt kul av Sacha Baron Cohen med hans karaktär Borat och den feta producenten. De reser genom hela USA och intervjuar olika människor, och de visar verkligen deras värsta sidor - rasism, fördomar mot minoriteter, kvinnor och en massa annat. Väldigt kul, men ibland känns det som att fördomarna tar över humorn, det känns inte så kul i vissa scener - det går för långt ibland. Men resten av filmen är fruktansvärt rolig och värd att ses om man diggar modig humor. Den bästa scenen måste ha varit när Borat och producenten brottades nakna, hela publiken skrattade högt och jag vred mig av skratt. Jag ger en tvivelaktig fyra till Borat, den uppfyllde mina förväntningar, men jag var inte beredd på alla fördomarna som faktiskt gjorde mig illamående ett par gånger - inte från Borats sida, men från de hemska människorna som han lyckas locka ondskan ur.

filmernas härskare

Sacha Baron Cohens karaktär Borat, Kazakhstans allra mest kända tv- reporter, bestämmer sig för att åka till US and A och göra en reportage om det landet, för att kunna lära ut ett och annat till sitt fantastiska land (där man kan hälsa vänligt till kända våldtäktsmän och låta barnen använda gevärer i dagiset).

Iförd den gamla gråa kostymen, sin ovårdade mustach, ett kors mot judar, elaka humor och tillsammans med en höna i res- väskan och sin smällfeta producent, är han redo att utforska denna nya värld.

Han blir bland annat helt förälskad i Pamela Anderson efter en titt på Baywatch, reser i en glassbil med en enorm björn i baksätet, onanerar för ett par skyltdockor offentligt och pekar långfinger åt sina grannländers ambassader.

Men resan blir inte som han först hade tänkt sig...

Hur som helst, jag kan ärligt talat säga att jag aldrig förväntade mig att jag skulle skratta var femte sekund. Det gick inte att äta mina bacon- snacks ordentligt.
Jag slutade inte skratta åt galenskaperna, inte ens när den var slut.

Mycket av händelserna fastnade i näthinnorna och vägrade släppa taget.

Filmen är fullproppat med drifter av landet Kazakhstan, mycket skojande med välkända fördomar mot bl.a. judar, svarthudad folk och kvinnor.

Så elakt och lekfullt med äckel- faktorn att en kvinna bredvid mig faktiskt lämnade salongen innan filmen rullade klart. Men det är så hysteriskt roligt att jag än skrattar åt de tokiga fasonerna.

Jag säger bara:

JAGSHEMASH!

Anspråkslös

Absurditeten och fördomsfulla USA får mig att både skaka på huvudet och skratta hysteriskt. Ibland.
Borat är som bäst när han avslöjar Amerikas udda åsiktsmaskiner och själv står ovetandes i smeten och då inslagen är elaka. Borat är som sämst när han för hundrade gången säger nåt trist förnedringsstandard skämt om kvinnor.

Som helhet inte mycket till film eller handling men delvis är den sjukt rolig stark 2:a, inget man ser om.

malinedwardsson

Den fick mig att skratta som en toook de första gångerna jag såg den, men nu har jag nog tröttnat lite.

iwork4ebay

Den får 5/5 för att den är så löjligt dålig!!

Äckligt rolig. Grotesk film som ger många skratt.

losdrivaren

Bra Vampyr rulle! Mycket skön vampyr vampyr jägare på korståg

stilis

En kille vid namn Borat åker till USA och driver med amerikanarna. Han förösker också spela Allan och kommer in i ett gäng och får det hett om öronen.

En väldigt rolig, humoristisk och underhållande film där nästan skrattet sätter sig i halsen.

Det är väldigt kul att se en film där huvudrollsinnehavaren driver och skämtar med allt och alla!

Måste ses!!

3+. Egentligen en ganska konstig film. Men det är lite det som ger charmen :)

Biopremiär: 2006-11-03