Focus

Handling: I 1940-talets Brooklyn, i en värld präglad av krig, frodas fördomar och rädsla. I denna atmosfär av misstänksamhet och grundlös fruktan lever Lawrence Newman, en vanlig man som inte vill sticka ut för mycket i en farlig omvärld. Men oklarheter kring hans och den nya fruns identiteter leder till att paret snart blir fokus för grannarnas fördomar.

År: 2001
Regissör: Neal Slavin
Originaltitel: Focus
William H. Macy
Laura Dern
David Paymer
Meat Loaf
Kay Hawtrey

Engagerande och intressant film som tog upp ett vanligt tema som finns i våran vardag, nämligen rasism och fördomar. H Macy var utmärkt som medelklasstönten som långsamt började öppna ögonen för det som skedde i hans omgivning.
Fast betyget landar ändå på en stark trea på grund av att några scener kändes lite löjliga.

Mattias15

Bra med en film som visar att det inte bara var tyskarna som ogillade Judar.
Det känns inte som filmen väcker några djupa känslor hos mig, Handlingen gör en lite arg och besviken på människan men jag tycker man kunde gjort det så mycket bättre. Avslutet av filmen är lite tamt, man kunde skruvat upp konflikten ännu mer och gjort mer av ett hollywood slut. Men då drabbas förstås realismen i filmen som är bra för det mesta. Stör mig på att alla tror att han är en jude, okej för det men varförg gick han inte ut med budskapet i tid och tydligt förklarade att han inte var en jude. Kärlekshistorien känns äkta och bra i filmen och var ett nödvändigt komplement för att inte göra filmen tråkig.
Skådespeleriet är bra från alla håll, Willima H. Macy var inte den tönt som jag sett honom varit i sina andra karaktärer.