Requiem

Requiem Köp filmen på CDON

Handling: En sydtysk småstad på 70-talet. Den 21-åriga Michaela har vuxit upp med svår epilepsi i en strängt katolsk familj. Fadern är godhjärtad, men vek - den frånvarande, kyliga modern dominerar i hemmet. Michaela kommer in på lärarutbildningen på universitetet i Tübingen och ser hon sin chans till ett nytt liv. När hon möter vänskapen i studiekamraten Hanna och förälskelsen i kemistudenten Stefan, blir påfrestningen alltför stark, och Michaela bryter samman.

Epilepsianfallen kommer tillbaka, med förnyad styrka, och Michaela drabbas nu av svåra vanföreställningar. Hanna och Stefan uppmanar henne att söka psykiatrisk hjälp, men Michaela vänder sig istället till kyrkan. En ung präst bekräftar det Michaela själv fruktat: hon är besatt av demoner, och endast en exorcism kan rädda hennes själ.

Regissör: Hans-Christian Schmid
Imogen Kogge
Anna Blomeier
Nicholas Reinke

Copyright Atlantic Film AB

Det här är den tyska remaken av Besatt som baseras på det verkliga fallet kring Anneliese Michel som utsattes för en utdragen exorcism. Överlag är det här antagligen en mer korrekt skildring av det som verkligen hände, än den i Besatt, då filmen inte tar ställning till om det verkligen var en äkta besatthet eller om symptomen berodde på en psykisk störning. Men även om realismen är mer påtaglig här så blir det som film ändå inte lyckat. Den är hopplöst monoton och det händer egentligen inte särskilt mycket under filmens gång. Den som förväntar en skräckupplevelse kommer dessutom att bli rejält besviken då den här filmen knappt innehåller något element av rysare. Jag kan till och med avslöja att man inte ens får se någon del av själva exorcismen. De skickliga skådespelarna och den verklighetstrogna skildringen gör att det ändå måste bli godkänt.

Jag trodde att filmen skulle vara bättre än vad den var. Mina förväntningar var rätt höga men sänktes ju mer filmen gick. Att den får en två istället för en etta är att skådespelarna gör en bra insatts här. De lyfter filmen lite.

kalles

Jorå, starkt skådespeleri, men det brukar man iof alltid tycka när man inte förstår språket, men jag inbillar mig att det är bra iallafall..
Historien är naggande ruskig, en allegori som går att placera i många sammanhang..

Biopremiär: 2006-10-20