Ring Northside 777

Ring Northside 777 Köp filmen på CDON

Handling: En polisman dödas på en lönnkrog under spritförbudet i USA 1932. Två polska män döms till livstid för mordet. Tio år senare får en reporter syn på en radannons i tidningen, där modern till en av de dömda utlovar en belöning på 5000 dollar för tips som kan rentvå hennes son. Reportern börjar nysta i mordet.

År: 1948
Richard Conte
Helen Walker
Betty Garde
Thelma Ritter

En som vanligt stabil James Stewart. Här som den envise och ihärdige reportern som börjar nysta i ett fall där en gammal polismördare sitter av 99 år för ett mord som hans mamma hävdar att han är oskyldig till. Filmen bygger på en sann händelse. Trots allt hade jag nog förväntat mig lite mer, det räcker inte bara med en bra James Stewart. En stark trea.

Ville gilla denna film, och till viss del gjorde jag det, framförallt pga James Stewart som är en favorit. Men filmen var inte en film-noir som jag hade förväntat mig, utan snarare uppbyggd på ett dokumentärlikt sätt då det baseras på verkliga händelser. Filmen kommer därför aldrig igång ordentligt och slutet var en besvikelse. Stark trea hur som helst.

Filmen är svartvit