Mustaschen

Mustaschen Köp filmen på CDON
3,6

Handling: En morgon bestämmer sig Marc för att raka av sig sin mustasch som han haft i åratal. Han väntar tålmodigt på sin frus reaktion, men hon lägger inte ens märke till det. Inte bara det, när han själv påpekar det, säger hon åt honom att han aldrig haft någon mustasch.

Regissör: Emmanuel Carrère
Originaltitel: La Moustache
Ursprungsland: Frankrike
Emmanuelle Devos
Vincent Lindon
Mathieu Amalric
Hippolyte Girardot

Det här är en skön surrealistisk film med ett minst sagt annorlunda tema. Historien kretsar kring en man som rakar bort sin mustasch och de uteslutna reaktionerna driver honom till vansinne. Den första halvan är den klart bästa och bjuder på flera komiska och absurda situationer. Det skickliga skådespeleriet ger en realism som bidrar till komiken. Andra halvan är desto trögare och tråkigare. Här blir allvaret för stort och avslutningen känns bara tung. Trots allt en film som inte bara är dumflum utan också har en någorlunda tydlig undermening.

Surrealism när den är som bäst. Temat är något jag tänkt närmare på och med Carréres nakna men samtidigt "vågade" bildberättande blir det verkligen slående. Man blir som åskådare på något sätt äcklad av tankeställaren men samtidigt kan man inte sluta förbryllas över det som händer. Slutet var helt perfekt, väldigt värd sin fyra.

producenten

surrealism är nog rätt ord. Den är långsam men något gör att jag ville forsätta titta. Kan inte riktigt sätt ord på vad det var. Svår att förstå. Den mest bara är..

imaculent

Tycker om filmer som får mig att känna saker som andra filmer inte lyckas med. Den här lyckades definitivt - när jag lämnade biosalongen kännde jag en blandning av huvudbry, förvirring och ett kraftigt "va fan".
Sevärd och inte likt något annat jag sett.

Mustaschen bäddar för en sällsynt filmupplevelse. Den är inget mästerverk, men det långsamma tempot och den starka rollbesättningen gör den svår att slita sig från. Nog för att filmen inte alltid tycks veta vad den vill säga, men visst är den sevärd.

ToxicAvenger

Ett surrealistiskt konstverk..