Jakten på lycka

Jakten på lycka Köp filmen på CDON
3,7

Handling: En hårt arbetande försäljare som får vårdnaden om sin son samtidigt som han försöker ändra och få balans i livet.

Filmen bygger på den verkliga historien om Chris Gardner, en man som gick från livet på gatan till att bli svinrik på en Wall Street-karriär. Sonen Christopher spelas av Will Smiths riktige son, Jaden.

Regissör: Gabriele Muccino
Originaltitel: The Pursuit of Happyness
Will Smith
Jaden Smith
Thandie Newton

Copyright Sony Pictures Releasing (Sweden) AB

tessan81

Det måste vara en uppgift av den tacksammare sorten att göra film av den fantastiska framgångssagan Chris Gardner. Trots detta måste jag erkänna att jag nog hade förväntat mig lite mera. Det är en mycket rörande skildring av människan, karaktären och pappan Chris Gardner och Will Smith gör en finfin rolltolkning.

Det är en ofattbar resa Gardner gör, men då man har valt att avsluta filmen i ögonblicket då vändningen kommer så tycker jag att en del av storheten i hans prestation tappas bort. Jag hade gärna suttit kvar minst en halvtimme till för att få ta del av det nya kapitlet i hans liv.

Betyget blir ändå en fyra tack vare att denna histora är otroligt inspirerande och ingjuter hopp om mänskligheten och den förtjänar att uppmärksammas.

Den här filmen gjorde ett bra intryck på mig och påminner en hel del om en annan bra film i genren - Kramer vs. Kramer.

Skådespeleriet är mycket bra igenom hela filmen där självklart Will Smith är den störst lysande stjärnan. Han är verkligen bra och behåller allvaret hela tiden, samtidigt som han är lätt att tycka om. Hans son spelar också bra och Thandie Newton känns också helt rätt i sin roll.

Musiken var en annan viktig del i filmen som lyfte flera scener på egen hand. Det här var helt enkelt ett bra drama som håller rakt igenom.

kaj08

Kul att se Will Smith i en sådan här seriös roll och film. Här visar Smith att han är en utomordentligt duktig skådespelare. En annan kul sak är att hans son i filmen spelas av hans riktiga son. Filmen i sig känns som en light-variant av "Kramer mot kramer". Här blir det snudd på lite sliskigt emellanåt, men ändå ett väldigt starkt drama.

4- En riktig feelgoodfilm. Huvudskådespelarna gör det riktigt bra. Christopher är ju så söt så att man smälter. Trots att man nästan vet hur slutet ser ut stör det inte alls eftersom man inte har en aning om hur vägen dit ser ut. Att filmen är gjord utifrån verkligheten gör verkligen att den höjs i mina ögon!

Nikoel

Helt underbar film! Ge inte upp, i slutändan leder det till något gott...

TheHobbit

Denna film är med stormsteg den bästa jag sett i hela mitt liv. Många drar ner betyget för att den är förutsägbar, och det förstår jag inte. Alla visste väll redan innan vad som hände med Chris Gardner? Filmen är ju baserat på hans liv så det är väl ganska uppenbart att man vet vad som händer i slutet? Liksom...

Jaja. Det är rent utsagt omöjligt för mig att se denna film utan att gråta ögonen ur mig. Den är så gripande och så fantastisk att jag blir helt mållös. Will Smith är som alltid rena rama guldgåvan och hans son, Jaden, är så fantastisk på alla sätt och vis.

Mästerverk.

Åhh Will Smitth, vilken underbar skådespelare. Det är filmer som denna som bevisar det! Det är en fin berättelse om att aldrig tappa hoppet och om en fars kärlek till sin son. Utan Smith hade filmen dock bara fått en trea eftersom huvudintrigen känns något second-hand.

majzzan

Fin & lite sorlig film men bra.

det e inte varje dag man bir lycklig av att se en film men det vart jag idag när jag såg jaten på lyckan och jag bara vart glad hur det gick och ibland vart ja lessen men en riktigt bra film va det

stark 4

Riktigt imponerad må jag säga att jag blev.
Stundtals riktigt gripande och Will Smith spelar som vanligt riktigt bra.

Solklar rulle, dock lite väl förutsägbar för att förtjäna ett högre betyg.

Klar fyra.

Biopremiär: 2007-03-02