Chungking Express

Chungking Express Köp filmen på CDON

Handling: Drama om två polisers kärleksliv, eller brist på det, i Hong Kong. Polis 223 har brutit med sin flickvän och letar ananasburkar med ett särskilt utgångsdatum. Polis 663, som också förlorat sin flickvän, pratar med sina möbler.

År: 1994
Takeshi Kaneshiro
Faye Wong
Brigitte Lin
Valerie Chow

Första historien i filmen, som kanske utgör 1/3 av filmen, är bra och intressant. Men som vanligt med WKW måste han ha med en karaktär som stör och när hon dyker upp får jag känslan av "Amelie" som irriterar. Snyggt foto (som vanligt), men räcker inte till en fyra sammanlagt. En av WKW:s bästa filmer dock.

En småcharmig film som hela tiden går på halvgång utan att riktigt bli bra. En del intressanta moment i framförallt fotoarbete håller igång mitt intresse, men nån starkare "passion" får jag inte för filmen som dessutom kretsar kring romantik, vilket inte riktigt är rätt genre i min smak.

Originell är väl bara förordet för Kar Wais filmer. Filmen är gjord utan manus vilket även märks, men det hela ter sig på ett positivt sätt, mycket till hjälp av den estetiska biten som gör så historien ändå sys ihop på något sätt. Väldigt bra film med härlig musik och fräck klippning, rekomenderas.