Evan den Allsmäktige

Evan den Allsmäktige Köp filmen på CDON
2,4

Handling: Bruce den Allsmäktige får en uppföljare, dock utan Carrey. Nyblivna kongressledamoten Evan Baxter lämnar Buffalo och styr kosan mot förorten Virginia. Väl där vänds han liv upp och ner då Gud beordrar honom att förbereda sig för en syndaflod och bygga en ark. Evans fru kan inte bestämma sig för om Evan har en ordentlig medelålderskris eller om han helt enkelt har gått och blivit religös.

Regissör: Tom Shadyac
Originaltitel: Evan Almighty
Alternativ titel:Bruce Almighty 2
Längd: 01:35, 01:30 (USA)
Steve Carell
Lauren Graham
Morgan Freeman
Wanda Sykes
John Goodman

Copyright United International Pictures AB (UIP)

tessan81

Jag erkänner utan att tveka att jag är hemskt svag för Steve Carell, och han gör mig inte besviken som Evan. Filmen i övrigt är långt ifrån något mästerverk i sin genre. Det är första halvan som jag tycker är bra, när Evans förvandling tar fart och han har vissa problem med att riktigt förstå vad som händer. Där finns en handfull scener som är fenomenalt roliga. Sedan, när Evan någonstans accepterar sin uppgift, sitt vita skägg och att bära särk så blir det mera barnfilm än komedi och mitt intresse dalar avsevärt.

Detta är en rätt skum uppföljare till betydligt bättre Bruce Almighty (2003). Det hade väl varit en sak om man utformat denna på samma sätt som ettan, men nu kommer man med ett helt nytt koncept - nämligen ett arkbygge. Den enda gemensamma faktorn för de båda filmerna är Steve Carell, som om jag minns rätt spelar Evan Baxter i båda två.
Jag såg nyligen Steve Carell i Little Miss Sunshine (2006). Därmed sällar han sig till den bunt skådespelare som har gjort succé på annat än lite seriösare draman, men som bevisligen kan göra underbara rolltolkningar även i sådana filmer. Nicolas Cage gjorde det i Mångalen (1987), Jim Carrey gjorde det senast i Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004) och Adam Sandler i Reign Over Me (2007). Därför blir jag smått besviken då Carell återgår till ultrakomedi. Borta är den söte, självmordsbenägne Frank jag älskade i Little Miss Sunshine.
Jag finner det också uppseendeväckande att en helylleamerikan som Evan Baxter inte tror på Gud, inte ber till Gud och knappt känner till historien om arken. Detta är ju USA för tusan - ett VÄLDIGT konservativt och religiöst land där alla bär hagelgevär, vårdar gräsmattan och alltid röstar fram skjutgalna Texasbor till kongresser. Filmen levererar snabbt en uppenbar moralkaka - nämligen att inte försumma familjen för jobbets skull. Detta är en krystad och ogenomtänkt rulle som bärs upp av Carell och de underbara motspelarna Morgan Freeman, Wanda Sykes och John Goodman. Se inte den här filmen.
"Why do you sound like Evan but look like a Bee Gee?"

Uppföljare till Jim Carrey - film helt utan Jim Carrey borde ha hindrat mig men icke. Sämsta jag sett, eller bland det sämsta iaf.

Varför ska de alltid göra uppföljare?!?! Det är ytterst sällan uppföljare blir lika bra som ettan, eller ens bra. Detta är en av dem. den får bara en tvåa tack vare detta:
"Let me ask you something. If someone prays for patience, you think God gives them patience? Or does he give them the opportunity to be patient? If he prayed for courage, does God give him courage, or does he give him opportunities to be courageous? If someone prayed for the family to be closer, do you think God zaps them with warm fuzzy feelings, or does he give them opportunities to love each other?"

En bra film och skådespelarna är bra...

IWantItThatWay

En liten besvikelse jämfört med den första filmen. Det är roligt att man får följa en från förra filmen och att de inte hade helt nya skådespelare. Dessutom är Morgan Freeman jättebra som Gud! Det är egentligen bara han som är riktigt bra i filmen. Man saknar Jim Carrey väldigt mycket!
Början av filmen är bara jobbig att titta på och inte det minsta roligt, men däremot slutet blir lite bättre och det höjer betyget. Det är också väldigt bra effekter! Men en irriterande och konstig sak är ar att Lauren Graham är en väldigt dålig skådespelare i filmen!

jag har enormt svårt för Steve Carell förutom 40 years old virgin..den här filmen va totalt onödig enligt mej

Zitrioce

Folk som har sinne för humor borde se den här. En av de bästa komedierna på länge.

bananasplit_96

Den här filmen var inte den bästa jag har sett. Handlingen var ganska orealistisk. Dock är det lite kul med alla djuren. Men det här är ingen film som jag kommer att minnas särskilt länge.

Biopremiär: 2007-08-03

Bruce den Allsmäktige (2003)