Hannibal

Dokumentär :
Krig:

Dokumentär :
Krig:

Handling: Året är 200 före Kristus och Rom är den nya supermakten i den uråldriga världen. Rom tror dom är oövervinnerliga - men en man kommer att ändra på det. Han är en man som svurit att hämnas de orättvisor som drabbats hans hem, och i sin jakt på hämnd låter han inget stå i sin väg. Han är Hannibal! Utforskar mannen bakom myten. Få reda på vad som drev denna man att mästerligen utföra världens mest geniala militära drag som studeras av militärer även idag. Med 40.000 soldater och 37 Elefanter marcherade han 240 mil för att utmana fienden i deras hemland. Det var så våghalsigt att få trodde att det var möjligt. Hannibal kombinerar drama, de senaste historiska efterforskningarna och ny CGI för att återskapa denna spektakulära saga.

Regissör: Edward Bazalgette

intressant, samtidigt spännanade.

Robino139

En bra film.
Ganska konstig.

En -3 till klar 3 får denna, både som film & i sin egen genre.

Tagline: -

Man måste ta denna film för vad den är när man betygsätter & fokusera på två saker: 1. det är en drama-dokumentär främst (att det står krig och action här på FP förvillar bara). 2. Den är gjord för TV och har således inte alls samma budget som andra produktioner, kanske gjorda för BIO-duken (dessutom ställs inte samma krav på skådespelarnas insatser).
Den hade premiär i Sverige igår 20070526 (1 helt år efter England, Tyskland och Australien) på SVT 2. Med SVT:s svenske berättare emellanåt blev historien faktiskt intressant när man satt och åt till den (d beror nog, som vanligt, på vem man tittar med samt hur man gör det). Det var som att titta på dubbla avsnitt av Vetenskapens Värld i en följd. En välgjord TV-dokumentär helt enkelt.

Trivia: -

Jag är ett stort fan av världserövrare och historia. Ser många dokumentärer med Alexander Den Store och Hannibal osv. Men det här var inte särskilt imponerande. Regissören verkade osäker på om han ville göra en dokumentär eller filmatisering. Såg nydligen en dokumentär på History Channel om Hannibal som jag ger en stark 5a! Den här filmen med en okarismatisk Alexander Siddig som Hannibal får knappt en 2a. Berättarstilen var även betydligt sämre än i History Channels dokumentär om Hannibal. Hannibal var mäktig med den här filmen får en inte stärskilt imponerad om man inte känner till Hannibal så bra.

PS: Den riktigt bra dokumentären heter "The True Story of Hannibal" och går att köpa på www.Amazon.com eller www.History.com.