Election

Election Köp filmen på CDON

Handling: Hong Kongs Gudfadern - den sanna historien om den kinesiska triaden.

Tiden har kommit för ett maktskifte i Wo Shing Society - den äldsta av Hong Kongs triader. De båda kandidaterna Lok och Big D är bittra rivaler om kontrollen över den organiserade brottsligheten i staden. Lok är de äldstes favorit; en man av tradition och disciplin.

Men den oberäknelige nykomlingen Big D tänker inte låta någon komma i vägen för hans planer. Den våldsamma maktkampen delar triaden i två läger, och situationen blir alltmer desperat.

Den kinesiska triaden grundades redan på 1600-talet, och är en av världens äldsta och hemligaste kriminella organisationer. Tarantinofavoriten Election är en rå och realistisk skildring av det traditionstyngda brottssyndikatets möte med ett modernt korrumperat samhälle där snabba pengar styr och där gamla ritualer och blodsband inte längre betyder något.

Regissör: Johnny To
Originaltitel: Hak se wui
Ursprungsland: Hongkong
Längd: 01:41 (Cannes Film Festival), 01:25 (Klippt version)
Simon Yam
Maggie Siu
Ka Tung Lam
Siu Fai Cheung
Tian lin Wang

Tycker den var förvånansvärt lätt att hänga med i då storyn i sig är ganska enkel. Bra karaktärer och en stegrande spänning och utveckling. Inget vidare foto. Blev bättre ju längre in i filmen man kom. Stark trea/svag fyra i betyg.

Börjar lite trevande då man introduceras av karaktärerna. Tar sig allt mer och avslutas bra. Gillar musiken i filmen som ger lite mer känsla.

Det här är ju en maffiafilm (läs triad). Inte riktigt vad jag hade förväntat mig, men bland de bättre maffiafilmerna jag sett. Intrigerna är bra och väluttänkta, men det är för lågt tempo och för lite action i min smak.

Rätt fräck film som underhåller hela speltiden ut. Små brutal på sina ställen men hade dock velat ha lite mer bråk och blod. Överlag så är det en trevlig filmupplevelse som jag kan rekomendera, stark trea.

Election 2 (2006)