Host, The

Host, The Köp filmen på CDON

Handling: Någonting overkligt rör sig under ytan i den mäktiga Han-floden, som skär genom hjärtat på den sydkoreanska huvudstaden Seoul. Något vars existens hotar mångmiljonstadens befolkning, som ovetande lever sida vid sida med flodens hemlighet.Den slarvige Gang-du och hans dotter Hyen-seo lever med Gang-dus far vid flodbanken. När rykten börjar spridas om något omänskligt i flodvattnet, bryr de sig först inte om dem, utan följer hellre sin släkting Nam-jus framfart i de nationella bågskytte-mästerskapen på tv. Men ryktena besannas – med katastrofala följder för Gang-du och hans familj.

Regissör: Joon-ho Bong
Hae-il Park
Du-na Bae
Ah-sung Ko

Copyright NonStop Entertainment

Det enda jag verkligen kunde tänka på när jag såg "The Host" var: En tokig sydkoreansk rulle - och såna ser man inte många av. I det här fallet så är det helt enkelt bara en tokig rulle. Jag diggar den originella idén, även om det inte riktigt går hem fullt så är "The Host" en stundtals rolig film, som tyvärr pushar för mycket. "Monstret" introduceras snabbt och som tur var - eftersom jag inte hade några rysarförväntningar - kunde jag ta det lugnt och faktiskt bara njuta av simpel, rolig underhållning. Det blev aldrig spännande, aldrig nyskapande, men jag imponerades ändå av special-effekterna och "satsningen". Detta är absolut en av de bästa monsterrullarna, om man tänker "Deep Blue See" och "Mimic". Skillnaden är bara att "The Host" inte har för avsikt att vara en läskig film, det är ren och skär underhållning in i det sista, många röriga klipp och folk att hålla koll på, och tyvärr ett slut som inte imponerade det minsta.

Ljud/Musik: 2
Manus/Handling: 3
Skådespelare: 3
Effekter/Foto: 3
Filmlängd: 2

Jag är INTE övertygad. "The Host" får en svag trea av mig, jag rörde inte en min under hela filmens gång, varken när de korkade amerikanerna fick sina dumma repliker eller när de "humoristiska" koreanerna sprang runt förvirrade och tjatade, dock så log jag lite när "monstret" dök upp, fult som fan men väldigt snyggt gjort - ibland. Se den på bio, för på dvd lär den inte erbjuda så mycket.

The Host lyckas vara både en monsterfilm och en typisk "virusfilm" i samma anda som den riktigt bra Outbreak (1995). Blodtörstiga monster, en farlig smitta och lite politisk konspiration som krydda. Underligt snabb inledning - efter knappt tio minuter har monstret dykt upp och hela cirkusen är igång. Man har verkligen försökt att bygga upp stämningen på ett trovärdigt och genomtänkt sätt, men vid första anblicken av monstret faller det hela platt för mig. Skådespelet är sisådär och effekterna ett skämt. Att sedan se hur familjen, efter att deras yngsta har kidnappats av en enorm amfibie, konstant bråkar och tjafsar blir dråpligt, vilket knappast är meningen. Storyn svävar iväg på villospår som kanske är till för att tittaren ska hysa sympati för offren, men den snabba inledningen omöjliggör detta för mig. Märklig film med en extremt suspekt vändning och fruktansvärt tråkig andra hälft. Detta är helt klart en av de sämsta monsterfilmer jag har sett - den befinner sig på samma nivå som Godzilla (1998). Betyget pendlar mellan en etta och en mycket svag tvåa. Lite kul är det trots allt, spännande av och till och filmen förmedlar en skön känsla.
"That's formaline."
"Formaldehyde, to be precise. To be even more precise, dirty formaldehyde."

Laidan

Jag hade hört väldigt mycket positiva saker om "The Host" innan jag kollade på den, och jag får faktiskt delvis hålla med.

Det här är ingen film som är tänkt att skrämma tittarna utan egentligen bara bjuda på undehållning, vilket den också gör. Den har lite humor och galna karraktärer, lite speciell handling och effekter som fungerar ganska bra i nästan hela filmen.

Jag tycker att skådespelarna gör helt okej ifrån sig och överdriver inte allt för mycket. Handlingen är visserligen ganska simpel men också ganska underhållande. Monstret, tycker jag, är faktiskt bra gjort ändra fram till slutet, då det tyvärr misslyckas helt. Och tyvärr är det inte bara mostret som misslyckas i slutet, utan egentligen hela slutscénen.

I överlag är detta en underhållande film som blir klart godkänd men som inte bjuder på något extra, utan fungerar bra som en enkel avslutning på kvällen.

Spännande film. Riktigt spännande tycker jag.

En stark 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Lite för lång. Han blonda var stundtals bra för jobbig, för mycket fokus på honom. Smått seg ibland. Men MYCKET bra CGI-effekter förvisso! Och en viss fin känsla filmen igenom. Dock stundtals så känns b-känslan nära.

En bra och små skrämmande film. En bra monster film men jag stör mig väldigt mycket på virus delen. Riktigt snygg gjord.

lindajjj

En riktig praktkalkon. Koreaner framställs som fullkomligt vedervärdiga, kan det vara meningen? Filmen försöker vara fem olika filmer i en, vilket självklart inte fungerar. Totalt oengagerande och irriterande.

Filmen känns för mig som en hopslagning av valfri Edgar Wright’s film och Cloverfield. Detta beror på den subtila, torra humorn och samtidigt en klar känsla av realism.

Yasmin

Bra film, lite annorlunda men bra.

madeleine_g

Jag vill verkligen ge den här filmen bättre betyg än vad den får men det lyckas inte med att imponera på mig. Den är alldeles för simpel för det. Tyckte ärligt talat inte alls om den utan den gick nästan i samma anda som A sound of thunder. Hade höga förväntningar på den men de fylldes inte alls. Nej tack.

Biopremiär: 2007-01-12