Underbara älskade

Underbara älskade Köp filmen på CDON

Handling: Underbara Älskade är en film om en ovanligt varm sommar, den första kärleken, en bilolycka, en lanthandel, en pappa och hans son, en gisten eka och om människans enorma kraft att resa sig upp och gå vidare.
Underbara Älskade är en hyllning till livet.

Regissör: Johan Brisinger
Moa Gammel
Philip Zandén
Johan H:son Kjellgren

Copyright Sonet Film AB

"En hyllning till livet" har jag för mig att Aftonbladet skrev om Underbara älskade. Det kan till viss del stämma, men jag kan knappast påstå att jag uppfattade filmen som "En hyllning till livet". Underbara älskade är raktigenom sorglig. Två människor mister sina närmaste och saknaden och sorgen känns fortfarande efter en lång tid. Underbara Älskade är realistisk, vacker och insiktsfull. Men den är också tråkig på det sättet att den aldrig kommer någonvart. Ska sonen förlåta pappan, ska pappan någonsin kunna glömma sin frus död. Jag blev varken glad eller ledsen och minst av allt fylld av sympatikänslor efter att ha sett Underbara Älskade. Den visar bara tragik utan slut. Michael Nyqvist är som vanligt bra, fast kläcker ur sig en del skumma repliker ibland. Anastasios Soulis gör mindre bra ifrån sig, först mot slutet övertygar han mig då han faktiskt tar tag i sin roll.

kalles

Fin idé, men uselt gjord.. Regissören verkar vara totalt tillfreds med det genomruttna manuset och det obegripligt dåliga skådespeleriet.. Inte ens den oftast rätt hyggliga Micke Nyqvist är okej.. Fotot är soft, men det är svårt att misslyckas med sådana vackra omgivningar..

Om jag fick det här manuset i handen och samma budget skulle jag klippa bort 20 minuter från början, och 10 från slutet.. Och jag skulle skriva om dialogen totalt, för som sagt så är grundidén rätt bra..

Therold

Överreklamerad misslyckad svensk satsning där Michael Nyqvist spelar sin gamla vanliga soppa, delvis pinsam och delvis småbra. Den här rollen börjar bli tjatig för hans del och jag ser honom hellre i något nytt (han kanske blir bättre då?). Jag tycker hela filmen känns för tydligt konstruerad och de känslor som filmen skall uppbåda är helt enkelt inte genomarbetade på rätt sätt. Påklistrat, ambivalent och alltför typiskt svensk vad det gäller skådespelarnas förhållningssätt till varandra... ja, hela regin. Tröttsamt.

en bra film med bra skådespelare.

martin88

Hög potential i filmen men tyvärr har den alltför många brister. Skådespelarinsatserna är väldigt ojämna och manuset känns väldigt tillrättalagt och inte alls så realistiskt som jag hade hoppats på! Den biter aldrig riktigt tag i mig trots att den borde varit riktigt sorglig. Överskattad film helt klart!

Isabellet

Herregud, depp depp depp hela filmen igenom, så sjukt sorglig, man fick bara ont i hjärtat av att se den.

Otroligt gripande film som berör från start. Väldgt fin film om att gå vidare efter nått jobbigt och hämskt. orlig men bra. Får en stark 4:a

idai

Lite långtråkig.. Hände rliksom inget, men ändå kinda sevärd.

En fantastiskt bra och härlig film som bjuder på en fantastisk stund

Therold

Biopremiär: 2006-12-22