Wrong Side Up

5,0

Handling: Petr jobbar som lagerarbetare på flygplatsen i Prag. Hans högsta önskan är att få tillbaka sin flickvän. Hans mamma är mer bekymrad över världens moraliska dekadens och global orättvisa än att familjen håller på att lösas upp. Hans pappas liv, som mest består i att dricka öl, får en nystart när han träffar en ung skulptris. Petr, som någonstans är den mest blanserade personen i filmen, lyckas på utan att själv sträva efter det ständigt försätta sig i de mest bisarra situationer.

Regissör: Petr Zelenka
Originaltitel: Pribehy Obycejneho Silentsvi
Ursprungsland: Tjeckien, Tyskland, Slovakien
Zuzana Sulanová
Ivan Trojan

olonix2

En absolut favorit. Dråpligt rolig, karaktärernas originella personligheter och till synes omedvetna förmåga att hamna i vardagliga märkligheter är underbart. Kanske är det det faktum att tjeckisk film är något nytt för mig, som gör att filmen känns befriande nyskapande. Att berätta ingående om några korta men avgörande skeenden i huvudpersonernas liv med sådan lätthet och, återigen, denna härliga humor är inget annat än mästerligt. Zelenkas jämnårige regissörskollega Boda´s film "something like happiness" är en annan mycket stark film från vad som kanske håller på att bli ett tjeckiskt filmunder.