4th Floor, The

4th Floor, The Köp filmen på CDON

Handling: Jane har aldrig haft en egen lägenhet förut och tvekar inte när hon får ärva en del i en vacker gammal byggnad av sin faster. Men på fjärde våningen i huset mittemot ser hon bisarra saker. Och hon hittar mystiska och hotfulla lappar på sin dörr. Det visar sig att allt inte står rätt till i huset...

År: 1999
Shelley Duvall
William Hurt
Juliette Lewis

Copyright A-Pix Entertainment

En mycket kuslig film som höll mig på helspänn hela tiden. Att ha Juliette Lewis i huvudrollen är dock inte alltför kul - hon är stel och lever sig aldrig riktigt in i rollen. Men Shelley Duvall skrämde upp mig rejält, och det var kul att se Tobin "Jigsaw" Bell i rollen som låssmeden. Även Austin Pendleton är bra, fastän hans karaktär är ganska plottrig.

Tyvärr är filmens största svaghet avrundningen. Den är ganska sparsmakad och det blir aldrig riktigt tydligt vad hyresgästens motiv egentligen är. En bättre utarbetad intrig hade inte skadat. Detta blir också tydligt i den allra sista scenen, som var ganska förvirrande. Vad var poängen med alltsammans?

Allt detta ger filmen en stark trea - den var VÄLDIGT obehaglig och i regel välspelad. Eventuellt hade den kunnat nå upp till en fyra om man hade tänkt ut en proffsigare intrig.