Linas kvällsbok

Ungdom:

Linas kvällsbok Köp filmen på CDON
Ungdom:

Handling: Lina Berglund är 15 år och trött på att vara en hopplöst okysst medelmåtta. Hon är faktiskt det mesta som börjar på O, i alla fall om man ska tro henne själv.

Annat är det med kompisarna. Thea är snygg och irriterande populär och Carro, våpig och helt galen. Lina faller någonstans mittemellan, fast en bit nedanför. Hon gör Theas läxor och ärver hennes kläder, allt för vänskapens skull. Hon avundas också Carros vågade skämt och ljudliga rapar. Hierarkin är satt, och allt funkar så länge alla spelar sina roller. Kanske är Lina det kitt som håller vänskapen samman, men hon känner sig mest som skit under deras skor. Den här terminen som är den sista i grundskolan ska det dock bli ändring på det. Nu ska Lina börja leva...

Filmen är baserad på Emma Hambergs dagboksroman "Linas kvällsbok".

Regissör: Hella Joof
Viktor Axelsson
Adam Lundgren

Copyright AB Svensk Filmindustri

MaliciousDelight

Jag har läst båda böckerna.
Och visst brukar det vara så att man alltid blir lite besviken då man ser filmen.
Lite besviken blev jag allt.
Men det hade jag förväntat mig.
Men det är ju för man bygger upp en egen bild.
Hade jag däremot inte läst böckerna så hade jag förmodligen gett denna film en fyra eller en femma.
Nu får den en trea.

Ganska bra film som skiljer sig lite från mängden rent estetiskt inom dess genre. Dessvärre blir det olidligt sterotypt och storyn är väl i stort sett som alla andra filmer i dess genre i stort sett. Absolut godkänd dock.

bra nytänk med härlig filmning och bra detaljfilmning. handlingen är inget speciellt och detsamma skådisarna. även de att det ibland blir pinsama scenarion som man nästan skäms för att se.

madeleine_g

Ganska så gullig måste ja säga <3

IWantItThatWay

Superrolig film med ett gott budskap, men ett minus för de allt för många absurda scenerna...

Evenstar_92

Den här filmen var då inte bra.
Vad är det med svenska filmer, värdelösa skådespelare.

Kan ju också tillägga att hamsterscenen inte var ett dugg kul, snarare grotesk och hade det varit mitt djur hade jag tagit det lite hårdare till.

En bra ungdomsfilm. Får en stark 3:a

fantaisha

Typisk svensk tonårsfilm. Måste ju erkänna att det fanns stunder där man garvade som fan på grund av att man kände igen sig! Men episoderna då Lina "drömmer sig bort" och man får se bilden av en fantasi - nä, det var bara störande! Utan det hade betyget kanske höjts.. Men annars så är det väl en helt okej film antar jag, i alla fall för filmens målgrupp.

MillaMjaau

NEJ.
Efter att ha läst båda böckerna och sedan sett filmen blev jag VÄLDIGT besviken. Jag älskade böckerna men filmen var inte alls som de. Tyckte filmen var lite tråkig och det var ju massor de inte tog med. Dessutom stod det ju att det skulle vara både 1an och 2an i filmen men det var ju inget från tvåan. Men funkar och se på iallafall trots att jag blir besviken.. Längtade som satan till den här filmen!

Den här filmen var bra. Bra skådespelare, och ungdom i allmänhet skildras bra.

Biopremiär: 2007-02-02