Darling

Darling Köp filmen på CDON

Handling: Darling är en mörk societetskomedi med manus och regi av Johan Kling. Humor och tragik om ung, självupptagen överklass och vanligt hyggligt folk, utan pekpinnar och moralkakor men inte utan moral. En film som skarpögt och med svart humor skildrar tillvarons villkor i 2000-talets caffe latte-Stockholm – självupptagenhet och tomheten i den unga Evas bekymmersfria tillvaro i de fina kvarteren runt Karlaplan och den tragikomiska utsattheten i den före detta elektroingenjören Bernhards tröstlösa vandring genom anställningsintervjuer och ströjobb.

Regissör: Johan Kling
Elisabeth von Gerber
Martin Svane

Copyright AB Svensk Filmindustri

lindajjj

Det här är inte en komisk film på något sätt, den är djupt tragisk, och handlar om mänsklighet, tomhet och livets meningslöshet. I genren svensk socialrealism är den utan tvekan värd en fyra. Den är enormt gripande och så mycket mer äkta än filmer av typen "Så som i himmelen" som jag inte alls gillar. Skådespeleriet är helt suveränt, och inte någonstans förklaras det för mycket, den som gjort den här filmen litar på publiken, litar på att vi kan dra egna slutsatser, litar på att vi fattar. Men så tragiskt, så tragiskt, man blir ju alldeles deprimerad.

En väldigt mörk och dystert porträtt av vemodiga människor som lever oönskade liv. Michelle Meadows är grym som Eva, trots att hennes minspel är helt oföränderligt och stelt - som hennes karaktär ska vara - så gör hon bra ifrån sig. När man ser Darling blir man smått gråtglad. Det är inte en film som uttrycker något speciellt eller öppnar upp några känslor. Den är, liksom livet människorna i filmen lever, stelt och ytligt. Så det blir inte mer än en bra film som bara "visar" utan att övertyga.

Ett modernt filmalster som definitivt sticker ut bland mängden. Det är snyggt och välagerat, speciellt från de två huvudrollsinnehavarna. Klockren svensk film!

En 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Nja, sämre än förväntningarna, efter såna skyhöga kritikerrecensioner. Men visst får filmen en 3 då det är ett gott filmhantverk, som dessutom inte tar upp nåt svensk film tidigare tagit upp, på detta speciella osvenska sätt.
Det negativa är att snygga men smala Meadows har en råsimpel roll att spela, måhända övertygande, och filmen trots sin bra längd är smått seg. Segerström gör sin roll bra, som extremt positiv i denna annars så rådystra film - kul för honom då detta var hans stora comeback in i skådespelarvärlden för den större massan.
Inget som hamnar i filmsamlingen, räcker med att se en gång.

2+ en film som verkligen får fram en melankolisk känsla rakt igenom. Tyvärr händer det inte så mycket i filmen. Det är samma tempo rakt igenom och skådespeleriet är väl inte tipp topp. Vill man lämna tvsoffan med ett leende på läpparna ska man nog inte välja den hör filmen :/

Bra film om tomhet och överklass. Bernard var en skön snubbe.

filmen är alldeles för mörk, dyster och fattig på riktig handling för att den ska nå en fyra men det är så snyggt gjort - öven fast den är svensk. tyvärr då tycker jag att det saknas en själ i filmen och det blir trist i längden och för deprimerande. fint slut och det är en bra film som jag inte ångrar att jag sett.

Långtråkig film. inte riktigt vad jag brukar kolla på

En udda och välkommen film om vänskap och optimism kontra pessimism. Nästan så jag sätter fyra, den var väldigt bra och jag jäktar redan efter nästa film av Johan Kling.

Biopremiär: 2007-02-09