En av Sveriges största sajter om film.

Grundad 2002

Sätt ditt betyg:
Medlemmarnas medelbetyg:
3,6
(122 betyg)

Handling: 2001 är en nedräkning till morgondagen, en karta över mänsklighetens öde, jakten på evigheten. Låt rädslan och mysteriet i en filmisk resa olik alla andra börja....

Fakta:
År: 1968
Regissör: Stanley Kubrick
Originaltitel: 2001: A Space Odyssey
Alternativ titel:Two Thousand and One: A Space Odyssey (Alternativ stavning)
Ursprungsland: Storbritannien, USA
Längd: 02:19, 02:28 (Kubrick Collection DVD)
Ingår i tema: IMDb Top250

Fler personer

Mest populära recensionerna

enhet925
gav betyget:

Jag undvek att utvecka mina tankar om de enskilda betygen av en enkel anledning - 2001 är en väldigt speciell film och en vacker helhet. Den bör också betygsättas som en helhet.

Få, om ens någon regissör kan/kunde tävla med Kubrick när det gällde foto. Oavsett film lyser hans geni igenom, från den svepande scenen i Korokovas mjölkbar i A Clockwork Orange till de nära inzoomningarna i dr. Strangelove.

2001 är på många sätt höjdpunkten bland hans visuella framställningar. Detta är ingen film att se tillsammans med grabbgänget, öl och pizza. Filmen ska avnjutas likt en opera - i tysthet, i ett nersläckt rum och helst visad på stor bioduk för att verkligen fånga känslan som den kan ge.

Musiken är även den helt fantastiskt, lågmäld men så intensivt närvarande. En symfoni där ljud och bild vävs ihop och blir så mycket mer än sina enskilda delar.

Manuset är väldigt enkelt och utan logiska hål, mer behövs inte. Likaså skådespelandet, tillbakalutat, avslappnat, felfritt. En del av symfonin, ingenting som tar överhanden eller ger filmen en mer mänskligt prägel.

Enda som finns att anmärka på blir då slutet som känns lite som ett antiklimax, en besvikelse över att vi inte fick fler svar på våra frågor.

En visuell symfoni..

Borr
gav betyget:

Jag hade höga förväntningar om den här filmen. Och så besviken jag blev. Den första timmen kunde lika gärna sammanfattas till tre minuter. Det enda braiga är mittendelen av filmen. Slutet är totalt kasst och passar verkligen inte in med resten av filmen. Alla långa helt tysta sekvenser, som finns på flera ställen i filmen, känns efter ett tag bara fåniga. På något sätt känns filmen som ett misslyckat mästerverk.
Kort sagt tycker jag att den var för lång och för seg för ett högre betyg än en tvåa.

martin88
gav betyget:

Vet inte riktigt vad jag ska säga. Denna film har jag länge velat se och när det nu blev av så blev det med blandade känslor. Filmen har sina stora styrkor i form av ett magnifikt foto, faktiskt ett av de häftigaste och snyggaste jag någonsin sett. Det tillsammans med väldigt passande musik och en mystik som är underbar. Dessutom tycker jag att skådespelarna är riktigt bra, precis som stora delar av manuset!

Till filmens svagheter hör de oerhört utdragna och många gånger intetsägande scenerna som jag visserligen till en börja tyckte var genialiska, men som efter ett tag bara blev en pina att genomlida gång på gång. Intresset minskade därför allt eftersom. Dessutom hade filmen några oerhört irriterande ljudeffekter ibland vilket sänker helheten på filmen. Slutet av filmen är också svagt!

Hur som helst är detta en riktigt stark filmupplevelse och Kubrick har ändå lyckats i stora drag så en trea tycker jag nog ändå att filmen förtjänar, om än en något svag sådan!

Senaste recensionerna

Ajice
gav betyget:

Jag vet inte vad en ska tycka egentligen. Det är Episkt, EPISKT! Det här är ju modern till en hel massa saker. Att se den nu kan vara liiiite svårt, mestadels av tiden hade jag svårt att förstå och hänga med vad som hände och hur, det var knepigt men förvånansvärt oväntat alltihop. Flera gånger frågade vi oss själva vad egentligen är det vi tittar på?!

Jag vet fortfarande inte. WOW

Magic

Mycket speciell film, myckert bra foto, svag 3:a

Dront25
gav betyget:

Sjuktdålig! Jag klara inte ens av att kolla färdigt på den. Jag fattar den inte. Jag fattar inte Kubrick! Och jag skäms inte över det.

Chriistian2
gav betyget:

En av de bästa filmer som någonsin gjorts (Inom Sci-fi utan tvekan). Sen så är den riktigt snygg och underhållande också. En av mina Top 10 favoriter och kommer troligen alltid att vara det.

Lingon88
gav betyget:

Långtråkig, scenerna är extremt utdragna och det fyller ingen funktion. Handlingen är konstig att förstå, flera frågor förblir obesvarade och "nästa" kapitel i filmen startar. Avslutningen är även den rätt luddig. En 148 minuters lång gäspning då man ivrigt väntar på att få några svar och sitter igenom lååååånga scener. Jag förstår inte varför vissa ser denna som ett ypperligt mästerverk. Fotot är bra och filmmusiken även den, men det räcker inte på långa vägar för att få till en bra film.

Winston
gav betyget:

ett epos lika episkt som vilket literärt mästerverk som helst, dramaturgiskt illustrerat på ett sätt som 40 år senare inte erkänts har överträffats...

aldrig har ett verk i någon konstform eller kontex så graciöst omfattat allt som kan skapas inomr ramarna av en bildskärm...

de som klagar över tristess, obesvarade frågor och allmäan avsmak, så borde ni se filmer som moonraker eller armagedon... för det är synd om folk räds uppleva mästerverk av denna kaliber, på grund av tafatta komentarer... alla har rätt att utrycka sig banalt, men inte om denna film...

a_queer_star
gav betyget:

En film jag inte kunde uppskatta alls, då jag bara tyckte den va konstig. Jag förstår inte ens att jag såg klart den, men va väll nyfiken på om jag skulle ändra uppfattning under filmens gång men neeej. Får av mig en självklar 1:a i betyg

Mer fakta:
Filmpunkten-id: 1383
Filmen är i färg
Redigera info på denna sida
Länk till IMDB

Uppföljare och/eller remakes:
2010: Året då vi fick kontakt (1984)