Number 23, The

Number 23, The Köp filmen på CDON

Handling: Walter (Jim Carrey) blir besatt av en bok som heter The number 23, plötsligt vänds hans liv upp han blir besatt av siffran 23, han ser siffran överallt och räknar ut att hela hans liv kretsar kring siffran 23. Siffran avslöjar att hemskheter är på gång för Walter och det visar sig ganska snart att det inte är av en slump. Vad är siffran 23?

Regissör: Joel Schumacher
Originaltitel: The Number 23
Längd: 01:38, 01:35 (R-rated version)
Jim Carrey
Virginia Madsen
Logan Lerman
Danny Huston
Rhona Mitra

Copyright AB Svensk Filmindustri

estranged

Att bara höra att Jim Carrey gör en seriös roll i denna film, gjorde att jag blev intresserad. Man hade ju hört alla kassa recensioner den här filmen hade fått. Men jag litar inte på gamla recensenter som måste bli matade med sked för att filmen ska få ett bra betyg av dem, dom ger skit så fort en film är lite djup. Själv tycker jag den här är mycket bra, och att det är ovant att se Jim i en sån här film gör det ännu trevligare. Han lyckas mycket bra och gör en förträfflig insats. Filmen har finfint manus, mycket undehållande och intressant, regin är väldigt bra, ja allt är i princip bra. En av Jims bästa, enligt min mening.

Med tanke på att jag själv mer eller mindre, åtminstone tidigare känt mig aningen förföljd av numret 23 så var jag klart sugen på att få en bättre insikt i vad det innebar, tyvärr så hjälpte mig inte filmen med detta. Vem som helst kan väl räkna ut att en karaktär i en typisk Hollywood produktion blir galen av ett nummer som förföljer denne, men varför just detta nummer? Tycker indirekt filmen inte alls handlar om numret måste jag säga. Lite snyggt gjord är den dock. Carey kör på som vanligt och käns inte värst seriös, så som hans karaktär nog borde varit.

Spike

Okej, här snackar vi paranoia. Klockan är 11.12. 11+12=23. Såna saker. Efter att ha sett den här filmen försökte jag få alla siffror och ord jag såg att bli 23. När jag gick och lade mig på kvällen efter jag sett filmen stod klockan konstigt nog på 23.23. Det kändes ovant att se Jim Carrey i en sådan seriös roll, och jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Den får en trea bara på grund av paranoian som följde.

Jag väntade länge med att se den här filmen för den var faktiskt precis lika konstig som jag trodde att den skulle vara. Jim Carrey går omkring och nojjar sig över siffran 23 i 1 timme och 40 minuter. Väldigt löjlig film. Men den blev faktiskt riktigt spännande mot slutet när man fick veta hur allt hängde ihop. Slutet på den här filmen räddade filmen från ett totalt fiasko. Jag är för övrigt inte mycket för deckare och liknande filmer. Jim Carrey. Håll dig till komedi snälla! Det är där du skiner! Den vise odlar sina fördelar. Gammalt ordspråk.

rednaxela

Stundom ganska spännande men jag tycker inte att jim carrey utför ett bra arbete då jag tycker att han är betydligt bättre i roliga filmer.
Delvis intressant handling som uppenbarligen har lett till att många personer har räknat ut vilket tal deras namn blir.

Lätt bortglömd och tråkig.

Helt okej film för en kväll med Carrey i spetsen.
Relativt intressant story, dock lite väl flummig vid vissa tillfällen.

Sevärd film, klar trea!

djuupfryst

Jag måste först och främst säga att denhär filmen är som gjord för Johnny depp ! Men jag kan inte heller säga att Jim carrey gjorde det dåligt . En helt fantastisk film som är absolut sevärd !

tårtsmula

lång dragen och seg, men bra om man nu orkar ta sej tid

Evenstar_92

Jag är så besviken på den här filmen.
Jim i en skräck/thirller, hade verkligen lite förväntningar, och filmen lät också spännande.
Men attans där fick jag, filmen är aldrig ens det minsta läskig, du höjer bara på ögonbrynen ibland (som när han blir besatt efter 2 kapitel, kom igen), slutet var redan klart från början för mig och det blev aldrig ens spännande.
Den får ett pluss för att Jim kunde ta en roll som inte var komisk för en gångs skull.

Biopremiär: 2007-03-23