Lilla Buddha

1,7

Handling: Lama Norbu kommer till Seattle letandes efter rekarnationen av sin döde lärare Lama Dorje. Hans sökande leder honom till en ung pojke vid namn Jesse Conrad.

År: 1993
Alex Wiesendanger
Raju Lal
Greishma Makar Singh
Sogyal Rinpoche

Det här var ett filmexperiment. Ungefär som när Ang Lee skapade Hulken och ville experimentera med massa popupfönster vilket blev ett totalt fiasko. Här valde dom att lägga ihop två filmer till en film. Bokstavligen! Dom visar varannan film hela tiden. Den första filmen är historien om Siddharta Gautama. Den första Buddhan där Keanu Reeves spelar Buddha. Den andra är en liten amerikansk unge som känns igen som en reinkarnation av en Buddha. Så man behöver egentligen betygsätta vardera film. Och det är precis det jag tänker göra här.

Siddharta Gautama 4: Denna filmen om den mytologiska sagan om Buddha var väldigt bra. Fina färger och vackra effekter hela tide,n. Vacker stämningsfull religiös musik och en vacker Keanu Reeves som faktiskt passa bra som Buddha. Dom har tagit med alla mytomspunna delar så som att det växte lotusblommor i Buddhas fotsteg efter han föddes. Verkar lite övernaturligt ja men jag är glad att dom speglade den sanna Buddhistiska mytologin. Dock så smälte dom ihop båda filmerna när Buddha nådde Enlightenment, så när Buddha sitter där och mediterar så syns hela tiden en liten amerikansk unge med t-shirt och keps i olika hörn och scener vilket förstör stämnignen lite. Men denna filmer förtjänar en stark 4 för sin fina seriösa stämning och sitt vackra budskap.

Little Buddha 2: Det här var ju filmen om en blond amerikansk liten unge om sågs som en ny Buddha. En film som Bidget Fonda är med i. Men filmen är så skräpig och tråkig att dom kunde tagit en mindre känd skådespelerska där. Att varje historien om Buddha med den här filmen är verkligen sorgligt. Den här filmen drog verkligen ner det hela betyget starkt. Den här får bara en 1a.

Men hela filmen får en 3a. Hade fått en 4a om det bara handlade om Siddharta Gautama Buddha. Jag gjorde faktiskt en personlig insatts där jag klippte upp filmen i ett filmprogram i datorn och klippte ihop filmen om Siddharta Gautama Buddha så jag fick bara den filmen att se på när jag känner för det. Den filmen är faktiskt en väldigt härligt och stämningsfull film. Dom borde bara berättat om den första Buddha. Saknar dom material så kunde dom berätta vidare hur de tre juvelerna skapades efter Buddhas död. Buddhismen har en rik historia så det var knappast så det inte fanns nog med material.

En utråkig film, som jag såg i plugget. Intrigen engagerade mig inte för 5 öre.
En annan sak som jag störde mig på , var att alla munkar och annan befolkning i Tibet talade perfekt engelska. SUCK!
Undrar varför Keanu Reeves ville vara med i detta pekoral?