Trafic

Trafic Köp filmen på CDON
2,5

Handling: Mr. Hulot är en bilkonstruktör som konstruerat den fantastiska campingbilen Altra. Det är en film om bilar, en drift med människans kärlek till bilarna, en satir mot bilsamhället. Men det är inte handlingen i sig som är viktig utan alla biepisoder vid sidan av den ledande historien.

År: 1971
Regissör: Jacques Tati
Originaltitel: Trafic
Alternativ titel:Traffic (Italien)
Alternativ titel:Monsieur Hulot nel caos del traffico (Italien)
Ursprungsland: Italien, Frankrike
Jacques Tati
Tony Knepper
Franco Ressel
Mario Zanuelli
Maria Kimberly

Delvis väldigt underhållande, tappar dock rejält på slutet, betyg något över en genomsnittlig 3:a. Bonus oräkneligt antal gamla bilar att njuta av.

En -2 som film, i sin egen genre & en knapp 2 som underhållning.

Tagline: -

Detta är en film som jag vid titten 20080805 trodde en gång i tiden hade legat på IMDb Top 250 (vilket den aldrig har gjort), varför förväntningarna därmed var lite högre. Men jag kan bara hålla med Hilts i det han säger: "Inte särskilt rolig Tati.", tyvärr. Besvikelsen är nästan total.
Vad är detta? Är humorn då 1971 och nu på 2000-talet av så stor skillnad att alltså rådande kulturen i detta fall får avgöra mitt omdöme? Eller är det bara jag som inte gillar denna, i mina ögon, barnsliga humor á la Bolibompa?
Det var ett sånt antiklimax. Vi satt två filmälskare och bara väntade på när det skulle börja bli roligt i en av Tatis, ryktesvis, bästa filmer. Det värsta är att jag minns bara en enda gång då jag ens drog på smilbanden, och det är en av filmens mest berömda scener som innefattar den kvinnliga projektledarens lilla vita hund och hennes bil. Det ironiska är att just denna scen också var riktigt rolig.
Men jag är av den åsikten att en enda scen ensam inte kan bära upp en hel film.
Ett enkelt försök till förklaring till mitt negativa omdöme: Trots att filmen säkerligen är planerad nästan in i minsta detalj tekniskt så saknas något definitivt i manus. Mycket över det hela känns ogenomtänkt, vilket väl ändå måste klassas som tragiskt då. Fånigt, billigt, inkonsekventa klipp och ologiskt överspel är andra ord som spontant dyker upp i huvudet på mej.
Tati är duktig som monsieur Hulot, till tröst. Han säger nästan ingenting och känns därmed medvetet som en birollsinnehavare, vilket är ödmjukt tänkt. Projektledaren Maria, som spelades av amerikanska topmodellen Maria Kimberly (bara det faktum att hon inte får ett annat namn som karaktär säger väl en hel del om hennes kvaliteer som skådespelerska), är sagolikt vacker. Två tröster.
Denna film hamnar inte i DVD-samlingen och detta vill jag inte se om ens en gång. Tvåan får den för att den inte var direkt tråkig att se dock. Men hur som helst var det kul att ha sett den pga dess berömdhet som klassisk film (!). Hela idén är ju faktiskt jättekul, men hur kunde de missa en så stor chans att göra något verkligt tidlöst bra av den?

Trivia: -

bob__

Om man gillar tati, så gillar man absolut den här, man får ta lite tid på sig och bara njuta!

Inte särskilt rolig Tati.