Sånger från andra våningen

Sånger från andra våningen   Köp filmen på CDON

Handling: En kväll, någonstans i den norra hemisfären, inträffar en serie konstiga och ologiska händelser: en tjänsteman avskedas på ett förnedrande sätt, en vilsen invandrare attackeras våldsamt på en trafikerad gata, en trollkarl misslyckas i sitt trollerinummer... Mitt i denna förödelse står Karl, täckt med sot från sin nedbrunna möbelaffär som han själv tänt på för att få ut försäkringspengarna.

De är många som har svårt att sova den här natten... Dagen därpå syns tydliga tecken på kaos då en hel styrelse grips av galenskap och stadens centrum drabbas av ett enormt trafiktumult. Medan det nya milleniet lägger sig som en hinna över tillvaron och skapar mentala sammanbrott, börjar Karl successivt bli medveten om det absurda i världen och inser också hur svårt det är att vara människa...

År: 2000
Regissör: Roy Andersson
Originaltitel: Sånger från andra våningen
Alternativ titel:Sange fra anden sal (Norge)
Alternativ titel:Sanger fra andre etasje (Norge)
Ursprungsland: Danmark, Sverige, Norge

Torbjörn Fahlström
Bengt C.W. Carlsson
Stefan Larsson
Lars Nordh

Suveränt verk av Andersson. Egen och tragikomisk med en bra stämning.

Väldigt blandade känslor. Å ena sidan så gillar jag det kliniskt felfria fotot. Förvissa väldigt stelt, men fortfarande oerhört vackert i sin stilrenhet. Scenografin är även den välgjord. Nån skrev att varje scen var som en kortfilm och jag håller med om att filmen är oerhört detaljrik och välarbetad.

Jag önskar bara att Roy Andersson inte byggde handlingen så himla mycket runt stereotyper och övertydligt elände i miljöer samt människor. Jag har svårt att leva mig in i filmen när jag ständigt blir irriterad på Roy Anderssons tråkiga inställning till livet.

Att vara dyster är en sak, men jag vet inte. Det blir bara för mycket efter ett tag tycker jag. Kan man inte begära lite kontrast i filmen? Nä, såklart, allt ska vara grått och tråkigt här i Sverige. Varje scen i hela filmen bygger verkligen runt samma tråkiga inställning till livet. Ledsen att behöva säga det här, men Roy; du är en tråkmåns.

wallsten

Nä, svart vitt å fan å hans moster. Man blir bara deprimerad efter att ha sett den! Ger helt fel bild utav det vackra Stockholm!

Gunnar Bergquist

En hel del roliga scener men smått sövande. Överskattad.

Till min åsikt kan ha bidragit att jag såg den med en exfru och två barn på dåvarande Kvartersbion vid Hornstull, en riktigt helig ko på sin tid. Lokalen var så kall att vi frös med ytterkläderna på.

Den besjälade och i tidningsartiklar ständigt hyllade man som mot alla odds höll bion i gång fördröjde föreställningens början i 25 minuter genom att tre gånger komma in och berätta att det fattades en biljett i redovisningen, var det någon som fått en biljett för mycket? När filmen väl kom igång var en tredjedel av duken rejält suddig.

Lärdom: om en biografägare år ut och år in är nära konkurs finns det nog en orsak.

KarinLovisa

Om ett mansväldet och en kapitalism i kris. Fantastisk! Ni som fattar nada kan ju se på "Idiocracy" istället.

rastapopolos

Jag slår vad om att denna film används på Guantanamo som ett mycket effektivt "övertalningmedel", typ:
-Tell me where the fuckin' wmd's are or you will have to watch that swedish dull brown-gray boring slow movie once again, you haji terrorist punk!!

maarta

Orginell! Så fort jag hade sett klart den kände jag att jag ville se den igen.

heroin

Något av det sämsta jag sett.
Obegriplig film utan konkret handling och enbart förvirrande.
Extremt tråkig och deprimerande, på plussidan får jag väl dock säga att Lars Nordh spelar mycket bra och fotot är snyggt.

Fick av filmen lite liknande känsla som av Brazil. Tråkigt var dock att filmen i princip saknade närbilder och därmed minspel.