Miraklet på 34:e gatan

Miraklet på 34:e gatan Köp filmen på CDON

Handling: När en gammal man påstår sig vara jultomten anses han som galen och spärras in. En ung advokat försöker bevisa att han inte är galen och inte heller ljuger, någonting som för de flesta är svårt att acceptera. Men inte för alla...

År: 1947
Regissör: George Seaton
Originaltitel: Miracle on 34th Street
Alternativ titel:The Big Heart (Storbritannien)
Ingår i tema: Jul

Gene Lockhart
Porter Hall
William Frawley
Philip Tonge

Fin film, lite för lite vintrig snöig julkänsla bara. Ja, något bättre än ny,inspelningen från 1994, men förstår inte hur den kan vara så mycket mer hyllad!(?) Finns på 7 officiella filmtopplistor. Bra skådespel.
Disney+ i dec 2020.

Det märks att det är en bra historia som ligger till grund men jag tycker denna till skillnad från re-maken är lite väl övertydlig, munter och stel.
Men det största problemet är att jag inte får nån julstämning när jag ser den här!
Se den ifrån 94 istället, klart mer engagerande!
Kris Kringle är förresten en välgjord karaktär som passar in bra i denna typen av film.

Miss Ljung

Jättesöt film! Blir aldrig för barnslig trots att den handlar om jultomten(!) och den är aldrig tråkig. Stark 3a.

En mysig julklassiker som av många räknas till den absolut största julklassikern tillsammans med "It's a Wonderful Life". Kris Kringle är en skön karaktär och filmen får en att rysa till ett par gånger när han ska försöka övertyga människorna om att han verkligen är jultomten.

Påminner en del om en annan klassiker - "The Day the Earth Stood Still" som har ett liknande budskap.

Filmen är svartvit

Miraklet i New York (1994)