Jindabyne

Jindabyne Köp filmen på CDON
2,3

Handling: Ett dumpat kvinnolik i floden, en gemensam överenskommelse en grupp män emellan – när Stewart (Gabriel Byrne) och hans vänner beslutar att avvakta med rapporteringen av kroppen tills de återvänt från sin årliga fisketur i den australiensiska vildmarken, får det tragiska konsekvenser.

Blandade känslor och tidigare begravda motsättningar bubblar upp till ytan och sammanhållningen i det lilla samhället Jindabyne hotas.

Regissör: Ray Lawrence
Simon Stone
Alice Garner
Betty Lucas

Copyright NonStop Entertainment

Jindabyne har en mycket kuslig inledning som fängslade mig direkt. Hela filmen igenom ligger skräcken precis under ytan - man vet aldrig när den ska nå sitt kulmen och explodera. Jag satt praktiskt taget på helspänn hela tiden. Det som Jindabyne faller på är den väl kryptiska handlingen som ibland strövar iväg på villospår utan något syfte. Det är synd - med lite mer fokus på intrigen hade filmen kunnat bli en mycket speciell upplevelse. Men skådespelarna är mycket bra, framför allt Gabriel Byrne. Ett intressant och gripande drama som tyvärr förlorar en hel del på avrundningen. Vacker som få, men på tok för detaljlös.

struwe

Ganska intressant drama med ganska långsamt berättande som tyvärr drar ner betyget lite.Skulle vilja att historien knöts ihop mera.

Är inte lika bra som Ray Lawrence " Lantana", fast Jindabyne är helt klart sevärd. Ett gripande drama som behandlar frågor, som moral, rasism m.m.

En seg och rätt ointressant film. Får en tvåa iallafall.

Biopremiär: 2007-01-05