La Vie en Rose - berättelsen om Edith Piaf

Musik:

La Vie en Rose - berättelsen om Edith Piaf Köp filmen på CDON
Musik:

Handling: LA VIE EN ROSE är en film baserad på Edith Gassions mytomspunna liv. Hon blev känd under namnet Edith Piaf och i sitt hemland Frankrike som "La môme Piaf" ("Den lilla sparven"). Ett liv som började i en askungesaga för att sedan förföljas av tragik och olyckor, men även kantat av hennes legendariska begåvning. Berättelsen handlar även om staden Paris, om personligheterna och om artisterna, både de välkända och de mindre kända, som förvandlade Paris till ljusets och drömmarnas stad. Det är berättelsen om en sann nationalskatt, om en "grande dame" och hennes tro, hennes lidande och hennes passion men naturligtvis även om den kärlek, i många fall fördömd, som hon sjöng om.

Regissör: Olivier Dahan
Sylvie Testud
Marc Barbé
Clotilde Courau

Copyright Sandrew Metronome

Åh, va tragiskt. Och passionerat. Och vackert, särskilt slutet blir väldigt fint - med scener sista natten då hon dör varvat med första föreställningen med "Non, je ne regrette rien" (om att hon inte ångrar nåt livet). Lite seg inledning, men vilken röst hon hade. Vad jag tycker synd om henne som fick gulsot tidigt och fel på levern och skapade ett medicinskt drogberoende och reumatism i unga år.

Edith Piaf (sparv på en parisisk dialekt av franskan) fick troligen största framgångarna med sångerna La vie en rose (1946; egen text), Milord (1959) och Non, je ne regrette rien (1960) - och blev bara 47 år ung.

Jag har blivit rekommenderad att se denna ända sedan 2007 då jag var i Tyskland, av tyska vänner som sett den. Så, äntligen!
Passa på nu på SVT Play!

sett denna film 2 gånger nu och den blir hela tiden bättre!
Välspelad!! jätte bra!

cineasten89

Enormt vacker film! Satt och hade en väldigt tillfredställd leende mot slutet av filmen. Kvinnan var verkligen något utöver det vanliga. Fascinerande story med fantastiska rollprestationer.

En okej film, fungerar att kolla på om man inte har något bättre för sig. Filmen lämnar mig dock oberörd och tycker också den är för lång, då den känns väldigt seg emellanåt. Överskattad.

MaliciousDelight

Nja, helt okej.
Godkänd är den, men lite väl överskattad.
Den berörde mig inte alls.

lambda

Välspelat men lätt rörigt. viktiga delar av Piafs liv berörs inte, bland annat hennas stora aptit på män gås snabbt förbi. Klart sevärd för rollprestationen som Piaf, men knappast mer.

den grymma berättelsen om hennes liv. historian framförs på ett bra och sympatiskt sätt som gör en riktigt insatt i filmen. musiken är självklar och den nyttjas väl och på ett bra sätt.

huvudrollsinnehavaren, Marion Cotillard, är ordentligt duktig på att detaljera Piafs drag, känslor och uttryck. hon klarar sig utmärkt och visar på klass när allt hon gör är så äkta.

La môme är en film som man borde se minst en gång.

Biopremiär: 2007-03-30