23 Köp filmen på CDON

Handling: Filmen är baserad på en sann historia om en grupp unga datorhackers (crackers) från Hannover. Sent 1980-tal spenderar den föräldralösa Karl Koch sitt arv i en lägenhet och en hemdator. Till en början ansluter han till elektroniska anslagstavlor för att diskutera konspirationsteorier, inspirerad utav sin favoritroman, R.A. Wilsons "Illuminatus", men snart börjar han och hans vän David bryta sig in i regerings- och militärdatorer. Pepe, en av Karls kriminella bekanta, inser att det finns pengar i hacking (cracking), han reser till Östberlin och försöker kontakta KGB.

År: 1998
Regissör: Hans-Christian Schmid
Originaltitel: 23
Alternativ titel:23 - Nichts ist so wie es scheint (Tyskland)
Ursprungsland: Tyskland
August Diehl
Fabian Busch
Dieter Landuris
Jan Gregor Kremp

En välgjord hackerfilm som man lyckats skapa 80-tals känsla i och där det känns realistiskt. Är inte insatt i denna sanna historia, men den är helt klart mycket intressant och texten som kommer när filmen slutar är perfekt mystisk som gör att man verkligen undrar vad som egentligen hände. Svag fyra.

knarkapa

Filmen handlar om Karl Koch, den västtyske hackaren som på 1980-talet hittades, bränd till döds, i en skog i Östtyskland.

Det förefaller mig mycket konstigt att den knappt är känd utanför Tyskland, jag fick själv nys om den av en tysk vän. Detta var helt klart den bästa crackerfilmen jag någonsin sett.